Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag22.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Jimmy Durmaz ansiktet utåt för antimobbningskampanj

Publicerad: 20 Augusti 2019, 08:36

Hånen i sociala medier mot den svenske fotbollsspelaren Jimmy Durmaz fick stor uppmärksamhet i svenska medier förra året. Nu har han teamat upp med Cartoon Network kring antimobbningskampanjen CN Buddy Network.


Ämnen i artikeln:

Reklam

I kampanjen samarbetar Cartoon Network med Friends som nyligen släppte den årliga rapport Friendsrapporten. Årets upplaga visad nästan var fjärde elev i årskurs 3-9 känner sig ensam i skolan*. Dessa elever är i hög utsträckning också utsatta för mobbning, kränkningar och otrygghet. Rapporten visade också att en stor del av de ensamma eleverna har lågt förtroende för vuxenvärlden och att var femte elev i årskurs 6-9 inte känner att det finns någon vuxen att vända sig till om de blir illa behandlade*.

CN Buddy Network innehåller bland annat videos med Jimmy Durmaz som är inspelade på Friends Arena, där han pratar om det motstånd han har upplevt i sin karriär, samt om  de trakasserier han drabbas av efter att ha orsakat frispark i slutskedet av gruppspelsmatchen mot Tyskland under fotbolls-VM 2018. I filmerna ger han tips till både barn och vuxna som bland annat går ut på att man ska prata om situationen om man själv eller någon annan mobbas, och hur man kan vara inkluderande och en bra kompis.

– Det känns fantastiskt att vara en del av det här initiativet från Cartoon Network. Att kunna bidra med uppmärksamhet kring mobbning och hjälpa andra genom mina egna erfarenheter känns väldigt viktigt. Jag hoppas att CN Buddy Network kan uppmuntra barn att vara bra kompisar till varandra och att låta dem som är utsatta för mobbning veta att de inte är ensamma - att det finns hjälp att få, säger Jimmy Durmaz i en kommentar.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Reklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.