Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag07.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

JKL:s uppdrag – bekämpa reklamhatet!

Publicerad: 19 november 2010, 13:22

Tio motioner som kräver ökad reglering av reklammarknaden är lagda i riksdagen. Sveriges annonsörer tänker bekämpa dem med hjälp av en lobbykampanj signerad JKL. – Det finns en allmän uppfattning att reklamen är ond. Vi tror snarare att reklamen är väldigt god och vill visa upp alla positiva sidor den för med sig, säger Anders Ericson vd hos Sveriges annonsörer till Resume.se.


Ämnen i artikeln:

Sveriges AnnonsörerJKL

Anders Ericson på Sveriges annonsörer planerar en kampanj för att lyfta reklamens status hos politiker.

Som Dagens Industri tidigare berättat planerar Sveriges annonsörer en kampanj riktad mot riksdagen och politiska makthavare i allmänhet.

Den direkta orsaken är tio aktuella motioner som vill begränsa reklamens frihet men Anders Ericson vill även förändra den generella avoghet till reklam som finns hos politiker.

– Man ser reklamen som något som fördyrar, försvårar och fördummar. Du vinner alltid poäng om du klankar ner på reklam.

En fråga han vet har varit aktuell för diskussion tidigare är att förbjuda reklam för kaloririk mat för att motverka fetman i samhället.

Under 2011 planerar Sveriges annonsörer därför en lobbykampanj i samarbete med en byrå. Enligt vad Resume.se erfar är det JKL som är aktuella och Sveriges annonsörer ska snart sätta sig ett möte med byråns grundare och delägare Anders Kempe.

– Jag kan varken bekräfta eller dementera det, säger Anders Ericson.

Han skulle gärna se att kampanjen fick en minister att göra en Leif Pagrotsky. Den förre ministern gick ut och lyfte fram svensk musikindustri och påpekade hur viktig den är för Sveriges export.

– Tänk om någon av våra ministrar kunde säga att reklamen är viktig. Tack vare reklam och annonspengar har vi fria medier i landet. Det tror jag inte många tänker på, att reklamen är väldigt viktig för en fungerande demokrati, säger Anders Ericson.

Ove Gustafsson

Ämnen i artikeln:

Sveriges AnnonsörerJKL

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.