Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 17 december 2013, 07:49
”30 timmars jobb och håller fortfarande ställningarna.” Det twittrade Y&R:s copywriter i Indonesien, Mita Diran, häromdagen. Hon kollapsade direkt efter sin tweet och dog dagen därpå.
Twitter fullkomligen exploderade av kondoleanser efter den tragiska händelsen.
Reklamfolket uppmanade varandra att inte arbeta för hårt och ställde krav på förändringar i branschen, enligt Adage.
”Det här är galet – ingen kampanj är värt det här”, skriver en.
En annan: ”Vi håller inte på och botar cancer. Det är bara reklam.”
Det är inte klart vilka medicinska problem som orsakade Mita Dirans död, men lokal rapportering pekade på att hon jobbade för mycket och var storkonsument av sydasiatiska energidrycker.
Hennes död kommer endast sju månader efter att en 24-årig Ogilvy-medarbetare i Beijing, Gabriel Li, drabbats av en hjärtattack och dött vid sitt skrivbord.
Y&R i Indosien har meddelat att man stängt kontoret under måndagen för att bolagets anställda ska kunna gå på begravningen, enligt Adage.
– Mita var en talangfull copywriter med ett leende på läpparna och kommer alltid att leva vidare i våra hjärtan, säger Eny Widayati, chef på Young & Rubicam, Y&R, i Indonesien.
Mita Diran började arbeta i branschen år 2009 och arbetade hos Cipta Reka Nara och dna360 innan hon startade på Y&R, enligt hennes LinkeIdn-konto.
Hon arbetade med varumärken som MINI, Danone och Starwood Hotels, enligt Adage.
Mita Diran skrev följande på Twitter så sent som i oktober:
”Ju mer tid du spenderar vid kontoret, desto mer överväger du att flytta din säng dit och då allra helst nära fläkten.”
Samma månad skrev hon också:
”Tillbaka första dagen efter att ha varit sjuk i tre dagar. Jag tillbringade tolv timmar på kontoret.”
Karl-Johan Byttner