Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Jocke Jonason startar ny byrå med Jens Pamp

Publicerad: 1 September 2015, 10:40

Jens Pamp och Jocke Jonason startar "New".

Två tungviktare i branschen slår sina påsar ihop. Jocke Jonason och Jens Pamp startar den nya byrån "New Agency".


Ämnen i artikeln:

Joakim JonasonRewirAWB

I våras lämnade Paradiset-grundaren Jocke Jonason rollen som creative director på pr-byrån AWB. Då rådde hemlighetsmakeri om vad han skulle göra i framtiden. Men nu står det klart att han startar en helt ny byrå med Jens Pamp som lämnar varumärkesbyrån Rewir där han var kundansvarig.
– Det är som vanligt tillfälligheter som spelar in. Det började med att jag skulle starta en ny byrå igen. Sedan träffade jag Jens och vi bestämde oss för att göra det här tillsammans. Sedan började vi ta in kunder och nu är vi igång för fullt, säger Jocke Jonason.

Han själv tar rollen som creative director medan Jens Pamp blir vd. Dessutom har de anställt projektledaren Susanne Modig och produktionsledaren Pernilla Svensson. Båda kommer från mediebyrån Tre Kronor som New har ett samarbete med redan från start.
– Vi kommer att jobba i symbios med dem när det passar för att kunder ska slippa tjafset mellan reklam- och mediebyråer. Vi vill ha möjligheten att kunna erbjuda kommunikations- och medierådgivning i ett, säger Jocke Jonason.

Byrån har inte tagit in några finansiärer utan drivs med lönsamhet från start. Detta tack vare ett antal kundsamarbeten som redan är i byrålådan. Bland annat JCDecaux, vars kampanj redan går live. Andra uppdragsgivare är Bubbleroom, C/O Home, Daily Play och Biogasakademin.
– Folk har hört av sig till oss på olika sätt. Uppenbarligen finns det en saknad efter något på marknaden. New kommer aldrig att pitcha på kunder. Vi kör den klassika modellen där gott jobb ska räcka. Vi går hellre långsammare framåt eftersom vi vill spendera 100 procent av vår vakna tid på kunderna som betalar, säger han.

Härnäst väntar en rekryteringsoffensiv för att få snurr på byrån och komma upp i den kapacitet som krävs.
– Det här räcker inte. Vi har gått på knäna och jag har flera anställningsmöten inbokade framöver. Vi behöver få in folk så fort som möjligt. Den första expansionen blir alltid intensiv och sedan får man se på efterfrågan, och vilken typ av kunder vi får in. Vi rättar oss efter kundsituationen.

Vad har ni för USP?
– Folk hittar på så många roliga USP:ar i reklambranschen. Men vi är två rätt erfarna personer som gjort många varumärken kända nationellt och internationellt. Folk vet vad vi kan leverera. På ett sätt kan man säga att vår historia talar för sig själv. Vill man ha den typen av kvalitet och resultat som vi har gjort igen och igen är det bara att höra av sig.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Joakim JonasonRewirAWB

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.