Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Joe Biden lägger dubbelt så mycket på tv-reklam i valspurten

Publicerad: 29 Oktober 2020, 10:44

Donald Trump och Joe Biden

Joe Biden syns mest i rutan, i alla stater, under sista veckan inför valdagen den 3 november.


Ämnen i artikeln:

Joe BidenPresidentvalet 2020Donald Trump

Joe Bidens kampanjkassa har genomgående setts som en av den demokratiske utmanarens största fördelar gentemot Donald Trump och i amerikansk nationell tv kommer han att synas väsentligt mycket mer än presidenten.

De finansiella omständigheterna och de all tommare fickorna har vingat Donald Trumps kampanj att minska sin tv-reklam i Florida, Iowa och Nevada.

Den tidigare vice presidenten Joe Biden har köpt 54,1 miljoner dollar i reklamtid i tv under de sista åtta dagarna före valet, mer än dubbelt så mycket som de 26,9 miljoner dollar som Donald Trump-kampanjen har lagt ned, enligt analysfirman Advertising Analytics. Det rapporterar flera amerikanska medier. 

Därtill har Joe Biden stöd av Michael R. Bloomberg. Miljardären och tidigare borgmästaren i New York som lade ned stora investeringar i tv-reklam innan han bröt sin kandidatur kommer spendera 15 miljoner dollar på Texas och Ohio-platser med budskap som attackerar Donald Trumps hantering av Covid-19-pandemin.

Under kampanjens sista vecka har Joe Biden han ökat sina tv-investeringar i Pennsylvania, Florida, Arizona, Michigan, North Carolina, Wisconsin, Georgia, Iowa, Ohio, Nevada, Minnesota, Texas och New Hampshire. I varje stat övertrumfar han Trump när det kommer till tv-reklam.

Donald Trump har ökat sina tv-investeringar i Pennsylvania, Wisconsin och Michigan, och inriktar sig därmed på att maximera stödet bland vita arbetarklassväljare i de nordliga industriländerna, precis som för fyra år sedan. 

Samtidigt har Trump tagit tillbaka en investering på 922 000 dollar i New Hampshire TV-annonser som han ursprungligen hade reserverat för kampanjens sista vecka och minskat sina utgifter i Nevada och Iowa, enligt Advertising Analytics.

Ett exempel: De 2,9 miljoner dollar som Trump spenderar på sina sista åtta dagars TV-reklam i Florida är en nedgång från 4,2 miljoner dollar mot föregående vecka och långt under Bidens 15,1 miljoner dollar. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.