Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Johan Rosenblom lämnar Media Markt

Publicerad: 12 Mars 2013, 08:49

Johan Rosenblom och muppen Mark.

Foto: Andreas Elgstrand.

Johan Rosenblom har sagt upp sig som marknadschef på Media Markt. Nya jobbet är som Sverigechef på Starbucks, som står inför en satsning. Det är några kämpiga, men roliga och lärorika, år han nu går vidare från: – Visst har jag haft en del sömnlösa nätter, säger han.


Ämnen i artikeln:

Media MarktJohan Rosenblom

Johan Rosenblom kom till Media Markt under sommaren 2010. Då hade bolaget 13 varuhus och en marknadsavdelning som bestod av två personer. När han nu lämnar har kedjan växt till 28 varuhus och en marknadsorganisation med tio anställda.

Under hans tid har två konkurrenter gått under av den mördande kampen på elektronikmarknaden, och Media Markt har tagit stora förluster för att knipa marknadsandelar.
– Jag har haft en jättebra tid på Media Markt och vi har hunnit med mycket. Jag slutar när det är som roligast. Jag har en fantastiskt fin marknadsorganisation som jag trivs väldigt bra med. De har mycket framför sig, framför allt inom den digitala resan. Men man styr inte alltid över tajmingen. Den här typen av möjligheter växer inte på träd, säger Johan Rosenblom.

Resan har kantats av svarta rubriker och ständiga utspel. Media Markt har själva gjort sitt bästa för att underblåsa priskriget. Johan Rosenblom menar att han har lärt sig otroligt mycket av att arbeta i ett så pass konkurrensutsatt klimat.

– Det blir ett förhållningssätt och ett sätt att agera. De flesta har nog varit lite bortskämda med att inte få konkurrentutspel på varje sak du gör. Men det sker på några minuter i den här branschen. Man bevakar ständigt varandra, och det är väldigt nyttigt. Fler och fler branscher rör sig åt det här hållet. Framför allt inom detaljhandeln, säger han.

På frågan om vad han minns bäst under sin tid blir det omöjligt att inte nämna "tejpkuppen". Elgiganten hade skrivit fel pris på sina utomhus-annonser för iPads, vilket tvingade dem att tejpa över splasharna. Kort därpå budade Media Markt över en korg full med svart tejp och budskapet:

"Vi kunde inte låta bli att uppmärksamma er lilla tejpincident häromdagen. Eftersom vi kommer att fortsätta med oväntat låga priser på våra produkter, skickar vi här med lite extra tejp inför julhandeln. God jul önskar vännerna på Media Markt. PS. Hör av er om ni behöver mer tejp."

– Man gillar ju inte folk som skrattar åt sig själv, men jag tyckte det var humor i det, säger Johan Rosenblom med ett garv.

Du har lärt dig att sova gott om nätterna trots pressen?
– Visst har jag har haft en del sömnlösa nätter också, får man väl tillstå. Det har varit en utsatt position på alla sätt och vis. Det har varit ett stort engagemang från kunder och media. Konkurrenssituationen har blivit ett ämne i sig.

Johan Rosenblom lämnar bolaget under april månad. Någon efterträdare är ännu inte utsedd, men ambitionen är att fortästta på det inslagna spåret med DDB som reklambyrå och OMD som mediebyrå.

I maj drar han iväg utomlands för en åtta veckor lång utbildning för att bli country manager på Starbucks i Sverige. Att den amerikanska kedjan ska göra en satsning här står utom tvivel. Men vad som komma skall får tiden utvisa.

– Det är för tidigt i min process för att uttala sig om målsättningar. För min egen del inriktar jag mig på att sätta mig in i Starbucks verksamhet. Men självklart är det en satsning.

Fredrik Thambert


Ämnen i artikeln:

Media MarktJohan Rosenblom

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev