Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Johanna Frändén en "Fotbollsmorsa"

Publicerad: 21 maj 2013, 09:34

Johanna Frändén

Foto: SVT

I samband med Mors dag startar Läkarmissionens digitala kampanj "Fotbollsmorsa". Här kan alla värva en mamma till Tigers Club, en fotbollsklubb för gatubarn i Uganda.


Ämnen i artikeln:

LäkarmissionenJohanna Frändén

Kampanjen knyter an till föregångaren "Fotbollsfarsa" som Läkarmissionen gjorde till farsdag förra året. Kampanjen, som är gjord i samarbete med Jack Russel. Den bygger på ryktesspridning precis som världsfotbollens Silly Season där kända och okända namn sägs ha värvats till Tigers Club i Uganda.

Den sensate i raden av värvningar till klubben är den högprofilerade sportjournalisten Johanna Frändén som kommenterar värvningen på Läkarmissionens kampanjsajt:

–Självklart val! Tigers Clubs sätt att arbeta, att med fotbollen som medel hjälpa gatubarnen i Uganda till ett verkligt liv och ge dem en bra start är något som jag ställer upp på och vill vara delaktig i.

Målsättningen för Läkarmissionens med Tigers Club i Uganda är att hjälpa ett hemlösa barn att lämna livet på gatan, förstå sin potential och upptäcka sitt värde med fotbollen som redskap.

Värvningskampanjen bygger på att besökarna ska ge sin fotbollstokiga mamma ett medlemskap i Tigers Club som morsdagspresent. "Fotbollsmorsa" kan vem som helst bli genom att betala 100 kronor till Läkarmissionens Webaidshop.

– Allt eftersom kampanjen närmar sig den 26 maj dvs Mors dag kommer vi att presentera projektet på olika sätt och lyfta fram personer, kända som okända som har tagit ställning för gatubarnen och som gillar Läkarmissionens idé om att kombinera hjälparbete med fotboll, säger insamlingsansvarige Conny Sjöberg.

Bland de övriga värvningarna hittills märks sportjournalisterna Frida Nordstrand och Johanna Reimers.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.