Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Johanne Hildebrandt gör reklamfilm

Publicerad: 11 januari 2010, 07:54

Författaren och journalisten Johanne Hildebrandt tar steget in i reklamfilmsvärlden med en trailer för Armémuseum.
– Det är viktigt att berätta om tunga och viktiga saker, och visa på hur jobbigt krig är, säger hon.


Projektet handlar om fredsstoldater- svenskar på utlandsuppdrag, filmen är en del i projektet där fyra personer ur tre generationer delger sina erfarenheter ifrån tre olika krig.

Valet av Johanne Hildebrandt som regissör, säger Eva Sofi Ernstell, chef för Armémuseum, föll sig naturligt.
– När vi öppnade Armémuseum var hon en av invigningstalarna, och Johanna har även ett unikt perspektiv som krigsreporter.

Filmen hade premiär igår för personalen på museumet, och mottagandet blev över förväntan.
– Det blev alldeles tyst i visningssalen efteråt, och många blev oerhört tagna av filmen, säger Eva Sofi Ernstell.

Förhoppningen är att visa trailern i nationell tv.
– Vi har skickat iväg en förfrågan till Tv4, så vi får se.

Även Johanne Hildebrandt säger att hon är nöjd med filmen som tog runt en vecka att färdigställa.
Hur svårt var det att få personerna i filmen att prata så öppet som de gör?
– Det var relativt lätt. De personer som medverkar var oerhört ärliga och jag tror att de kände sig trygga i att veta vem jag är och vad jag tidigare gjort, och jag vill rikta ett stort tack till dem. Det hade inte varit möjligt att göra filmen utan dem, så jag är oerhört tacksam över deras generositet och öppenhet.

Hur var det att jobba med tv som medium?
– Det var otroligt roligt.

Fick du blodad tand?
– Absolut. Genomblodad. Tv är ett mäktigt medium.

Tero Marjamäki

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.