Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 29 september 2010, 15:06
Telge Energi släpper Masscreation – ny byrå blir John Doe Worldwide som ska göra elbolaget grönast.
truetrue2020-09-10T17:06
När Grands delägare Henrik Levahn och Jörgen Lindqvist hoppade av från byrån för att starta Masscreation tog de med sig kunderna Stryktipset och Telge Energi.
Nu står det klart att byrån tappar den sistnämnda efter en pitch som inleddes tidigare i år. Ny reklambyrån för elleverantören: John Doe.
– Vi är otroligt glada att få Telge Energi som varumärke. Det är ett uppstickarbolag, och passar oss som hand i handske, säger Tommy Gottberg, vd på John Doe.
I våras gick Telge Energi ut i pitch, fyra byråer slogs om kontot, där slutuppdraget blev att ta fram en färdig lösning som testades mot en testgrupp.
– Vi gjorde heldagsintervjuer och studier med våra målgrupper, och John Does lösning var den bästa bland de fyra, berättar Jan Molin, marknadschef på Telge Energi.
Med Masscreation försvinner också det tecknade manéret och hånandet av konkurrenter som har kännetecknat Telge Energis reklam några år. År 2008 släppte man exempelvis en kampanj som framställde konkurrenterna som grottmänniskor.
– Framöver ska vi inte att slå lika hårt mot våra konkurrenter, utan i stället på ett humoristiskt sätt visa vad man kan göra med sitt elbolag. Vi har tagit ställning för en renare värld, och vill uppfattas som det grönaste elbolaget.
Hur ska ni lyckas särskilja Telge Energi från övriga aktörer?
– Telge Energi är en utmanare, och kommunikationen lär förändras ganska markant och gå från mer rationell reklam till emotionell. Vi har kommit ganska långt i arbetet. Det handlar inte om en ren ompositionering, utan vi vidareutvecklar den position som Telge Energi har i dag, säger Tommy Gottberg.
– Vi ska bli ännu mer varumärkesbyggande, och lyfta varumärket ytterligare. Men alltjämt vara en utmanare till etablissemanget, fyller Jan Molin i.
I somras började John Doe arbeta med det nya konceptet som lanseras i höst. Huvudmedium blir tv.
John Doe: Fredrik Blomberg ad, Tommy Gottberg projektledare, Henrik Åsis copy, Karin Drangel planner, Nicki Hallenberg produktionsledare, Anders Mjöbring webbstrateg
Pr-byrå: Vox, (och egen inhouse)
Mediebyrå: Bizkit
Tero Marjamäki