Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

John Doe ska göra Telge grönast

Publicerad: 29 september 2010, 15:06

Telge Energi släpper Masscreation – ny byrå blir John Doe Worldwide som ska göra elbolaget grönast.


Ämnen i artikeln:

Telge EnergiJohn Doe

truetrue2020-09-10T17:06

När Grands del­ägare Henrik Levahn och Jörgen Lindqvist hoppade av från byrån för att starta Masscreation tog de med sig kunderna Stryktipset och Telge Energi.

Nu står det klart att byrån tappar den sistnämnda efter en pitch som inleddes tidigare i år. Ny reklambyrån för elleverantören: John Doe.
– Vi är otroligt glada att få Telge Energi som varumärke. Det är ett uppstickarbolag, och passar oss som hand i handske, säger Tommy Gottberg, vd på John Doe.

I våras gick Telge Energi ut i pitch, fyra byråer slogs om kontot, där slutuppdraget blev att ta fram en färdig lösning som testades mot en testgrupp.
– Vi gjorde heldagsintervjuer och studier med våra målgrupper, och John Does lösning var den bästa bland de fyra, berättar Jan Molin, marknadschef på Telge ­Energi.

Med Masscreation försvinner också det tecknade manéret och hånandet av konkurrenter som har kännetecknat Telge Energis reklam några år. År 2008 släppte man exempelvis en kampanj som framställde konkurrenterna som grottmänniskor. 
– Framöver ska vi inte att slå lika hårt mot våra konkurrenter, utan i stället på ett humoristiskt sätt visa vad man kan göra med sitt elbolag. Vi har tagit ställning för en renare värld, och vill uppfattas som det grönaste elbolaget.

Hur ska ni lyckas särskilja Telge Energi från övriga aktörer?
– Telge Energi är en ut­manare, och kommunikationen lär förändras ganska markant och gå från mer rationell reklam till emotionell. Vi har kommit ganska långt i arbetet. Det handlar inte om en ren ompositionering, utan vi vidareutvecklar den position som Telge Energi har i dag, säger Tommy Gottberg.
– Vi ska bli ännu mer varu­märkesbyggande, och lyfta varumärket ytterligare. Men alltjämt vara en utmanare till etablissemanget, fyller Jan Molin i.

I somras började John Doe arbeta med det nya konceptet som lanseras i höst. Huvudmedium blir tv.

Arbetsgrupp

John Doe: Fredrik Blomberg ad, Tommy Gottberg projektledare, Henrik Åsis copy, Karin Drangel planner, Nicki Hallenberg produktionsledare, Anders Mjöbring webbstrateg
Pr-byrå: Vox, (och egen inhouse)
Mediebyrå: Bizkit

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

Telge EnergiJohn Doe

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.