Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

John Doe startar kontor i Norrland

Publicerad: 11 februari 2013, 09:05

Tommy Gottberg, vd John Doe.

Foto: Pressbild.

Reklambyrån John Doe Worldwide expanderar och startar upp en ny filial i Umeå, i syfte att komma närmare flera av byråns kunder som är baserade i norra Sverige och möta en ökande efterfrågan från regionala bolag i Norrland.


Ämnen i artikeln:

John Doe

– Vi får fler och fler konkreta förfrågningar från företag med hemvist i Norrland. Här ser vi en enorm tillväxtpotential och ett sätt att bygga vidare på den kunskap om regionen som vi har skaffat oss genom framgångsrika uppdrag med bland annat Norrmejerier, Västerbottensost och Länsförsäkringar Västerbotten, säger Tommy Gottberg som är vd för John Doe Worldwide.

– Sen känns det kul. Vi har varit så extremt engagerade i Norrland och regionens tillväxt. Så, till skillnad från byråer och andra företag som gärna siktar in sig på södra Sverige, så tycker vi det är kul att göra något annorlunda, det vill säga starta en byrå från Stockholm i Norrland. Det finns ett extremt driv och en spännande kompetens på bolagen uppe i Norr. Dessutom är Norrland extremt vackert och med härliga människor.

Till en början innebär expansionen att en arbetsgrupp från byrån flyttar upp till Umeå dit befintliga medarbetare pendlar. Men John Doe har även påbörjat rekryteringen av lokala medarbetare. John Doe vill skynda långsamt.
– Vi ser detta som en lugn och långsiktig satsning. Vi kommer att börja rekrytera en ansvarig projektledare på plats. En person med bra strategisk förmåga och lokalkännedom.  Vi kommer se oss som en byrå, en kultur. Vårt kulturbygge är viktigt för oss och det kommer vi att fortsätta bygga, även om vi blir fler kontor.

Ert bokslut för 2012 visade både en minskad omsättning och vinst. Har ni råd att göra den här satsningen ordentligt?
– Bilden som bokslutet ger är inte helt rättvis. Vi ser det som ett investeringsbokslut. Under våren vann vi många nya uppdrag. Så vi visste att arbetsbelastningen skulle bli hög till hösten, och den minskade vinsten går direkt att härleda till investeringar i lönekostnader. Den investeringen har absolut burit frukt och när vi precis gjorde delårsbokslut kan vi se att både omsättning, intäkt och resultat ökat rejält mot föregående år. Vi känner att vi har ett starkt erbjudande och är redo att möta en expanderande marknad, säger Tommy Gottberg.

Fredrik Hazén

Ämnen i artikeln:

John Doe

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.