Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 10 november 2017, 14:14
Foto: Skärmdump
Det vänliga monstret Moz i centrum för John Lewis årliga julkampanj. Kampanjen är i år framtagen av adam&eveDDB.
I veckan har flertalet julkampanjer börjat presenteras. I torsdags visade Marks & Spencer upp sin Paddington-centrerade kampanj och idag drar konkurrenten John Lewis bort skynket för sin egen julkampanj.
Kampanjen kretsar kring pojken Joe som upptäcker monstret Moz under sin säng dagarna innan jul. Lyckligt nog är Moz inte den elaka sortens monster och utöver att han genom att snarka och fisa rånar pojken på sömn blir de två kompisar.
För att få bukt med sömnproblemen och lösa Joes rädsla för mörker kommer Moz på den perfekta julklappen. Problemet med lösningen är att han själv, monstret under sängen, försvinner i takt med att rädslan för mörker gör detsamma.
John Lewis kommer att aktivera kampanjen genom att erbjuda speciella Facebookfilter tillgängliga i tio varuhus runtom i Storbritanninen. Varuhuset kommer även sälja Moz-relaterade produkter i sina varuhus och skänker en del av intäkterna från kollektionen till organisationen Barnardo´s, en organisation som hjälper barn och ungdomar i nöd.
Varuhuset kommer också producera godnattsagor om Moz the Monster.
Regissör för filmen är Eternal sunshine of the spotless mind-regissören Michel Gondry och enligt the Guardian ligger produktionskostnaden för filmen på sju miljoner pund.
Kampanjen har enligt AdWeek möts av blandade reaktioner trots ett fantastiskt hantverk.
Avgör själv genom att se filmen nedanför.