Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Johnlook storsatsar i TV4

Publicerad: 12 januari 2009, 10:25

2006 startade ad:n och entreprenören John Mellkvist designföretaget Johnlook tillsammans med investmentbolaget Grädde. Nu ska företaget bli känt för den stora massan. Under våren storsatsar Johnlook på en kampanj i TV4.


Företaget Johnlooks erbjudande består av prisvärd design i form av bland annat logotyper, visitkort, brevpapper och kuvert till små- och medelstora företag samt privatpersoner. Enligt Johan Larsson, grundare av reklambyrån Tempel och idag delägare i företaget Johnlook, finns produkten och tjänsten klar men varumärket är fortfarande relativt okänt för målgruppen. Nu ska det bli ändring på det. Genom att satsa offensivt med en reklamkampanj i TV4 under hela våren ska målgruppen få upp ögonen för företagets produkt.

– Vi fokuserar på en produkt som är väldigt bred, snygga visitkort som är relativt billiga. TV4 är extremt effektivt vid byggandet av nytt varumärke.

I reklamfilmen exponeras ett flertal av företagets olika looks för visitkort. Syftet är att visa att Johnlook står för enkelt, snyggt och prisvärd design.

Vad är målet?
– Målsättningen är mer omsättningsrelaterad och den går vi inte ut med i dagsläget.

Vad har ni för budget för kampanjen?
– Den är tämligen omfattande. Men vi kommer bara att gå i tv som det ser ut nu. Vi är en ny spelare med begränsad budget och då måste man välja. Utvalda digital media i kombination med TV4 är det bästa för oss och det verkar fungerar, säger Johan Larsson.

Reklamfilmen kommer att sändas intensivt under hela januari och februari.
– Sedan kommer det mattas av något men vi kommer fortfarande att vara närvarande i kanalen. Man kan säga att vi satsar på att vara väldigt närvarande första kvartalet och sedan bygga på kontinuitet.

Vilka vill ni nå med kampanjen?
– Intressantast för oss är de cirka 500 000 småföretag som inte har råd att gå till de stora byråerna men ändå vill se bra ut. Marknaden för det är helt grön idag, man löser det grafiska från gång till gång. För fem till tiotusen kronor kan man nu få en snygg och enhetlig design på alla sina produkter.

Första steget är att sätta produkten på den svenska marknaden men Johan Larsson säger att de även tittar på möjligheten att växa utomlands.
– Det är en uttalad ambition men vi ska först testa och lära oss av våra misstag här.

Filmen har tagits fram av John Mellkvist, grundare och creative director på Johnlook, tillsammans med Magnus Löwenhielm, ad och delägare, samt produktionsbolaget Degauss.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.