Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag28.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Johnnie Walker-pitchen som ger byråerna huvudbry

Publicerad: 11 November 2014, 10:05

Ett av världens mest kända whisky-varumärken, Johnnie Walker, är i full färd med en pitch som har tagit byråerna på sängen. Det beror på att BBH:s 14-åriga "Keep Walking"-kampanj har gett fina säljsiffror under lång tid.


Ämnen i artikeln:

AnomalyBBDOBBHWieden & Kennedy

Utöver BBH är följande byråer finalister: BBDO, Anomaly, Ogily & Mather och Wieden + Kennedy, enligt Adweek.

"Keep Walking"-kampanjen inleddes redan år 2000 och då hade Johnnie Walker 13 procent av den globala marknaden.

Vid slutet av förra året hade whisky-märket 20 procent, enligt IWSR.
– Det är ett av världens största varumärken. Och vet du vad. Det var BBH som gjorde det till ett av världens största varumärken, säger en av BBH konkurrenter till Adweek.

Russel Wohlwerth på External View Consulting Group är också förvånad över pitchen.
– Du vet aldrig vad som pågår bakom stängda dörrar. Men sett från utsidan verkar det konstigt att man drar igång ett pitch med tanke på framgångarna med både produkten och kampanjen, säger han till Adweek.

Diageo håller i pitchen och Adweek undrar om det kanske bara handlar om att genomföra en due-diligence-process efter nära 15 år med BBH.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.