Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag07.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Jonas Hemmingsen blir chef för GroupM i Norden

Publicerad: 14 December 2012, 09:23

Jonas Hemmingsen

Jonas Hemmingsen har bidragit till att göra Mediacom till en av Nordens ledande mediebyråer. Nu blir han vd för GroupM Nordic.


Ämnen i artikeln:

GroupM

GroupM är moderbolag till WPP:s mediebyråer Maxus, MEC, Mediacom,  Mindshare och Mediacompany. Med den nya rollen kommer Jonas Hemmingsen att  ansvara för koncernens nordiska aktiviteter.

Han ska bidra till att stärka GroupM:s position på den nordiska marknaden:

– Vår målsättning för den nordiska marknaden är att differentiera GroupM från övriga aktörer, och upprätthålla koncernens marknadsledande position. Vi ska bli ännu bättre på att dra fördel av vår storlek än vi är idag, och vi ska använda våra erfarenheter över länderna för att skapa ett ökat värde för byråerna och deras kunder. Jonas kommer att ha en avgörande roll i att uppnå de här målen, säger Dominic Grainger, vd för GroupM i Europa, Mellanöstern och Afrika (EMEA), om utnämnandet.

Jonas Hemmingsen har flera års erfarenhet från den danska och nordiska mediebranschen. Senast kommer han från en tjänst som nordisk vd för GroupM-byrån MediaCom, där han under de senaste tio åren har ansvarat för utvecklingen av byrån i både Danmark, Norge, Sverige och Finland.

Hans arbete har bland annat resulterat i samarbeten med regionala och globala kunder som SAS, Nestlé, Procter & Gamble och Danske Bank. De senaste åren har han även varit ansvarig för MediaComs aktiviteter i Mellanöstern och Sydafrika.

– De nordiska konsumenterna är förmodligen världens mest digitala, vilket ställer höga krav på företagets kommunikation. En av de centrala punkterna är digital marknadsföring, och här anser vi att vi kan erbjuda våra kunder något som inget av de andra byrånätverken i Norden kan. Under flera år har vi investerat stort i att utveckla toppkompetens inom digital kommunikation och data, säger Jonas Hemmingsen.

Jonas Hemmingsen kom som dansk direktör till Mediacom år 2000. Två år senare övertog han ansvaret för hela den nordiska marknaden var han Media Director på Initiative Universal Media i tre år.

Innan dess arbetade han på Grey Advertising i tre år. Jonas är även vice ordförande i Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening, DRRB.

Jonas Hemmingsen tillträder sin nya tjänst den 1 januari 2013.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

GroupM

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.