Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Jönköpingsbyrå vann Crescent

Publicerad: 30 juni 2009, 08:21

För två år sedan fick Jönköpingsbaserade reklambyrån Ny Reklam uppdraget att ta hand om Cycleuropes två varumärken Monark och DBS. Nu har de även plockat hem Crescent, ett uppdrag som tidigare låg hos Grow.


Den nya annonsen för Crescents elcykel

– Det är jättekul. Det är få varumärken som är så kända i Sverige som Crescent. Jag tycker också att det är roligt att en lantortsbyrå konkurerat ut en storstadsbyrå. För oss är det verkligen en fjäder i hatten, säger Anders Nyström, vd på Ny Reklam.

Uppdraget blev klart för cirka en månad sedan. Då hade Ny Reklam jobbat för att få kontot i drygt ett år.
– Cycleurope har tidigare velat ha flera olika byråer men vi har sakta men säkert övertygat dem att lägga alla ägg i samma korg. Vi har visat på potentialen i att vi har hela deras portfölj.

Hur gick det till?
– Vi fick uppdraget för Monark för två år sedan. Då var det ett varumärke som Cycleurope inte satsade så mycket på. Vi kom med ett förslag på hur det skulle positioneras. Samtidigt var det 100-årsjubileum vilket gjorde att vi fick en bra budget för det. De blev nöjda. Det senaste året har vi hållit på att bearbeta dem för att få även det här uppdraget. Först sa de att de ville ha olika byråer men till slut kom en liten öppning och då presenterade vi ett lite tydligare förslag som de nappade på, säger Anders Nyström.

Det nya konceptet för Crescent kommer först i höst. Det bygger till stor del på den orangea färgen som cykeln blivit känd för. Dessutom kommer Ny Reklam att jobba vidare samt utveckla konceptet ”Life in motion” som Grow tagit fram.

– De tidigare bilderna har varit lite för snälla. Det har varit på glada, leende människor på cyklar. Vi vill visa vad Life in motion verkligen betyder.

Redan nu har Ny Reklam dock kommit med en annons för Crescents elcykel. Den annonsen bygger dock inte på det nya konceptet.

Crescent

Byrå: Ny Reklam
Arbetsgruppen för Crescent, Monark och DBS: Björn Johansson art director, Anders Dahlgren art director, Johan Claesson web  director, Erik Palm copywriter, Linda Karlsson copywriter, Carina Sandberg projektledare

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.