Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Jönköpingsprofiler i NY:s Earth Hour-kampanj

Publicerad: 20 Mars 2013, 13:57

NY i Jönköping kände sig otillräckliga som reklambyrå när det kommer till miljöpåverkan. De har kapat där det varit möjligt som att dricka ekologiskt kaffe och sortera avfall. Nu ville de göra något som kunde ge en större effekt genom att hjälpa till med marknadsföringen av Earth Hour för Jönköpings kommun.


Ämnen i artikeln:

Earth Hour

Allt fler företag, inklusive reklambyråer, arbetar aktivt med att minska sin miljöpåverkan. När glödlamporna väl är utbytta, kaffet ekologiskt och städprodukterna fria från onödiga kemikalier är det dags att ta det vidare.

Det ansåg NY reklambyrå i Jönköping som valde en ny väg genom att hjälpa till att marknadsföra Earth Hour tillsammans med sju kända Jönköpingsbor. Idén till kampanjen föddes i våndan inför miljörevisionen 2012.

– Som reklambyrå har vi relativt liten förbrukning och miljöpåverkan redan från början, och vi hade gjort näst intill allt vi kunde. Givetvis räknas alla förbättringar men vi ville göra något som kunde ge större effekt än bara här i våra lokaler, säger Pernilla Ljungbergh, CFO och miljöansvarig på NY.

För att ta ett större grepp har NY därför hjälpt till med marknadsföringen av Earth Hour och i samarbete med Jönköpings kommun har NY skapat tagit fram grafiskt uttryck, ett koncept och en film där också sju kända Jönköpingsprofiler visar att de stödjer Earth Hour.

– Vi ville bidra med det vi kan och gör till vardags – reklam och kommunikation – och att påverka människor genom att skapa opinion. Och förhoppningsvis kan vi väcka en tanke hos fler reklambyråer och andra företag att det finns olika sätt att arbeta med miljöfrågorna, säger Björn Ceder, creative director på NY.

De medverkande personerna är:

Johan Davidsson, HV71

Sofia Paldanius, OS-kanotist

Tommy Myllymäki, kock

Renata Chlumska, äventyrare

Johan Thor, Friskis & Svettis

Ann-Marie Nilsson, kommunalråd

Johanna Linder, radioprofil.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Earth Hour

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.