Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 20 oktober 2016, 11:14
Jörgen Sparredal.
Realtidsodds i tv:s reklampaus. Där kammade Bet 365 hem marknadsandelar under året. Men framgången för spelföretaget bygger på att marknadsföringen tillåts vara långsiktig.
Teknikutvecklingen tvingar fram snabba förändringar. Vilket i många fall är till fördel för Bet 365.
Därför lyckades bet365
Jörgen Sparredal, marknadschef på Bet 365 tror att en förklaring till det senaste årets framgång är att bolaget är privatägt och befriat från kvartalsrapporter. I stället kan man jobba långsiktigt med marknadsföringen vilket ger resultat. Det finns dock enskilda insatser som satsningen på reklamfilmer som visar odds i realtid, till exempel odds på vilken spelare som gör nästa mål i en pågående match, i pauserna under direktsända sportevenemang. Det har gett marknadsandelar.
Vad är målet?
Målsättningen är att bli nummer ett på sportspel på den svenska marknaden. Redan i dag är Bet 365 störst sett till omsättning för insatser i sportspel, men det långsiktiga målet är att även bli störst i antalet aktiva spelare.
Så ska de förbättra sin position
Den stora utmaningen är teknikutvecklingen. Tekniken har förenklat, öppnat upp möjligheter men samtidigt gjort marknadsföringen mer komplex, säger Jörgen Sparredal. "Jobbet som marknadschef för ett onlinebaserat spelbolag i en digital värld handlar i dag lika mycket om att förstå teknik, data och affärsanalys som kommunikation."
Hela spelbranschen har fått ett uppsving i och med ökat spelande i mobilen. Det är en fördel, men innebär också nya aktörer på spelmarknaden och ökad konkurrens. På den svenska marknaden väntar alla bolagen på spelutredningen, om en möjlig omreglering av den svenska spelmarknaden, som ska presenteras någon gång under 2017.
Samarbetspartners
Reklambyrå: Drummond Central, Newcastle, UK.
Mediebyrå: (Sverige) Scream Göteborg.