Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 16 september 2014, 09:42
Det går bra nu.
IRM reviderar upp sin prognos för helåret 2014. Reklammarknaden väntas omsätta runt 32,2 miljarder kronor – 2,4 procent högre än fjolåret.
Ämnen i artikeln:
IRMDen samlade reklam-och mediebranschen har några tuffa år bakom sig. Men i år spår IRM att det vänder.
Under det första halvåret växte marknaden med 2,1 procent och ökningen har fortsatt under valrörelsen. I den nya reviderade prognosen spår de en ökning som är 0,8 procent större för helåret än vad de trodde tidigare.
– Det är många medier som upplever att det går riktigt bra just nu. Det ser ut att gå mot ett riktigt bra år för bland annat display, webb-TV, sökordsmarknadsföring, radio och utomhus. Samtliga dessa kategorier överträffar förväntningarna under 2014, kommenterar Madeleine Thor, vd på IRM.
För de tryckta medierna ser kräftgången däremot ut att fortsätta.
Under 2015 tror IRM att reklammarknaden kommer att växa med 1,9 procent, vilket är oförändrat jämfört med den förra prognosen.
Fredrik Thambert
Ämnen i artikeln:
IRM