Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Judiska museet tar berättelser som betalningsmedel

Publicerad: 5 juni 2019, 13:01

Imorgon återinvigs Judiska museet i Gamla Stan i Stockholm. För att lyfta värdet av mänskliga berättelser kommer museet att acceptera berättelser som betalning för både inträdé och i presentbutiken.


Ämnen i artikeln:

M&C SaatchiReklam

Judiska Museet håller till precis bredvid den äldsta bevarade synagogan i Stockholm. Den senaste tiden har museet hållit stängt för renovering, men imorgon på Sveriges nationaldag är det återigen dags att öppna. Inför öppningen har museets chef Christina Gamstorp intervjuats i Dagens Nyheter.

– Den här platsen behövs för att integrera det judiska in i det svenska. Varje museum är ett barn av sin tid, och det här är nästa fas – ett museum som breddar svensk historia, av minoriteten för majoriteten. Och ett museum som inte ligger i en gammal gymnastiksal, berättar hon för Dagens Nyheter.

I samband med återinvigningen genomför man också en mindre kampanjaktivitet, framtagen av sin nya samarbetspartner M&C Saatchi. För att lyfta värdet av att hålla berättelser vid liv kommer man att acceptera dem som betalningsmedel. Tanken är att lyfta det som förenar oss.

– Vårt fokus ligger på det judiska, men i stort sett handlar museets innehåll om hur en minoritet finner en tillhörighet i en majoritet. Alla bär vi på en historia om att hitta vår plats i samhället – oavsett härkomst, religion, kön eller sexualitet. I slutändan är det vad museet handlar om: berättelser, säger Christina Gamstorp i ett pressmeddelande.

– Med kampanjen vill vi belysa värdet i människors berättelser, precis som Judiska museet gör. Det finns en kraft i att alla människor bär på en historia, och genom att förstå värdet på sin egen blir man också mer öppen för andras. säger Rachel La Chenardière, kreatör på M&C Saatchi.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

M&C SaatchiReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.