Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Julen på NK – en institution

Publicerad: 13 november 2015, 14:07

Tomten kommer till NK i dag.

Foto: Arkivbild/Christian Gustavsson.

I dag har NK:s klassiska julskyltning premiär i Stockholm och Göteborg. Förberedelserna har pågått i över ett år för det som har blivit en institution.


Ämnen i artikeln:

NKJul

Nordiska Kompaniet grundades 1902 av Josef Sachs. 13 år senare – 1915 – slog varuhuset på Hamngatan upp portarna, vilket gör att årets julskyltning är speciell. NK firar nämligen 100 år med en historisk tillbakablick på milstolpar i stadens utveckling, som Skansens öppning, och utvecklingen av samhället som tv-apparatens intåg i var mans hem. Även om varuhuset i Göteborg öppnade först på 1970-talet får det samma tema.

Avtäckningen av Nordiska Kompaniets julskyltning är en stark tradition både i Stockholm och Göteborg. Evenemanget har blivit lite av en institution som har utvecklats genom åren. Människor vallfärdas för att beskåda det påkostade arrangemanget.
– Vi brukar prata om att NK är en kulturell och kommersiell teater. Julskyltningen ska vara underhållning för alla generationer, men framför allt för barnen. Därför har vi inga varor i fönstren, utan det är helt ickekommersiellt. Det har varit så sedan 1950-talet, och på senare år har vi valt att förstärka det med hjälp av ny teknik som ger nya möjligheter, säger Karin Svensson, kommunikationsansvarig på NK.

Delar av årets skyltning är byggd av pepparkaka.

Varje år har julskyltningen ett särskilt tema. I fjol var det "Nissarnas jul" och året innan det var temat "Julens hjälpredor". Att sätta ihop konceptet och ta fram alla attiraljer som behöver kräver ett gediget arbete.
– Vi börjar planeringen mer än ett år i förväg. Beroende på temat gör vi en del inköp. I år är det exempelvis leksaker. Vi har varit på auktioner och gjort research jorden runt för att hitta de rätta tidstypiska leksakerna. Innan sommaren är allt beslutat, sedan är det produktion som gäller under hela hösten.

Barnen är primär målgrupp för NK när de julskyltar.

Bara i Stockholm är det 40-talet personer som arbetar med julskyltningen på olika sätt. För både externa leverantörer och internt hos NK innebär det en febril aktivitet.
– Varje år ska erbjuda en överraskning för våra besökare. Hela temat, men också detaljerna, måste vara speciella, säger Karin Svensson.

Förra årets var tema "Nissarnas jul".

I samband med avtäckningen kommer tomten i häst och vagn, och varuhuschefen slår upp portarna med en gyllene nyckel.
– Vi är oerhört måna om att värna vår vision om den kulturella och kommersiella teatern. Det är en viktig tradition för oss och våra kunder.

Hur ser du på evenemanget i en tid när vi blir allt mer digitala?
– Att mötas fysiskt är väldigt viktigt, och blir allt viktigare. Vi vill att NK ska vara platsen där man möts på. Så det här ligger precis i linje med den visionen.

Hur bygger julskyltningen NK:s varumärke?
– Den fungerar som ett utflyktsmål för hela familjen eftersom det är ickekommersiellt och i första hand vänder sig till barnen. Det blir en plats för att kombinera shopping med att också träffas och umgås med varandra, samtidigt som det blir till en upplevelse kopplad till NK.

Vad har ni för om att utveckla det ytterligare i framtiden?
– Vi återkommer hela tiden till vår vision. Vi tittar på vad som händer i samtiden, och vad som kan vara en intressant historia att berätta. Det är svårt att säga vad det är om fem år, men någon brist på idéer råder inte.

Fotnot: Julskyltningen avtäcks klockan 10.50 i Stockholm och 11.50 i Göteborg.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

NKJul

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.