Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Julens mest utskällda reklamfilm

Publicerad: 28 november 2011, 07:35

Julreklamen för engelska varuhuskedjan Littlewoods är helgens mest utskällda.
Inte nog med att man hetsar till överkonsumtion, Littlewoods avslöjar även julens stora hemlighet.


Julen har inte börjat bra för engelska varuhuset Littlewoods. Den inhouseproducerade julreklamen har fått genomgående dåliga recensioner i media.

Men även julklappsköparna har upptäckt Littlewoods reklam som visar ett julspel där ungar berättar om vilka dyra prylar de förväntas få i julklapp.

England lider av lågkonjunktur vilket Littlewoods är okänslig inför, rasar belastade föräldrar på Facebook och det sociala nätverket Mumsnet. Det blev inte bättre av att Littlewoods lyfte bort negativa kommentarer från sin Facebooksida.

Men det som upprör engelsmännen mest är att Littlewoods hävdar att det är mamma som köper julklapparna. Med andra ord säger man indirekt att tomten, eller Father Christmas som engelsmännen säger, är död.

Reklamombudsmannen Advertising Standards Authority, ASA, har fått 456 klagomål från allmänheten som kräver att reklamen förbjuds, eller läggs senare på kvällen, eftersom den avslöjar julmysteriet för barnen. En del av anmälarna hävdar att deras barn har blivit deprimerade när de insett att tomten är fejk.

Och på ASA tar man sitt jobb på allvar och gjorde en analys om Littlewoods hade brutit mot någon reklametisk kod genom att avslöja tomten.

Till slut kom man fram till ett beslut.

”Efter noggranna övervägande har ASA kommit fram till att eftersom reklamen varken refererar till Father Christmas eller påstår att Father Christmas inte existerar, så är det osannolikt att reklamen kan ha gjort barn deprimerade och därför kommer vi inte att göra en vidare utredning”, förklarar ASA.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.