Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag19.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Julkortsmotiv får nytt liv

Publicerad: 1 december 2011, 12:56

Traditionella julkortsmotiv får, bokstavligt talat, nytt liv i Postens nya kampanj ”Julkort i farten” Motiven från Jenny Nyströms klassiska julkort har byggts upp i en lada utanför Kalmar – och direktsänds på nätet med en filmkamera på räls. Bakom kampanjen står Åkestam Holst.


Konstnären Jenny Nyström ritade i början av 1900-talet Sveriges första julkort. I Åkestam Holsts nya Posten-kampanj har de traditionella julmotiven byggts upp och fått nytt liv. Hela bygget, med tomtar och levande grisar, finns i en lada utanför Kalmar, Jenny Nyströms hemort.

– Det känns som att befinna sig i ett mellanting mellan en filminspelning och lusiga huset, säger Jacob Stjärne, projektledare på Åkestam Holst till Resume.se.

Med hjälp av en filmkamera på räls som färdas mellan motiven kommer man att direktsända på nätet från ladan. Den som vill kommer sedan att kunna fota motiven direkt i webbläsaren och skicka bilden som ett riktigt julkort med hjälp av Postens ”Riktiga Julkort”.

– Det bygger på insikten att människor gillar att få julkort samtidigt som få faktiskt skickar själva i samma utsträckning. Vi försöker göra det roligare och mer spännande.

Han fortsätter:

– Det skickas hela tiden en massa digitala hälsningar som ingen bryr sig om. De är lätta att skriva men ingen bryr sig. De fysiska hälsningarna är jobbigare att skicka men alla älskar att få dem.

Det kommer även att vara möjligt att skicka julkortet direkt som en digital hälsning.

Kampanjen kommer även att stödjas av radio, tv samt webb.

Här ovan kan du kolla in behind the scenes-filmen.

Christian Ström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.