Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Jung gjorde bästa pr-kampanjen

Publicerad: 19 april 2018, 12:23

En ny rikssvenska, baserad på de vanligaste dialekterna och brytningarna i landet, väckte stor uppmärksamhet för ett år sedan. Nu vinner kampanjen Guldägg.

Ämnen i artikeln:

LerniaGuldäggetKommunikationsbyråerJung Relations

FT

Fredrik Thambert


"Den nya rikssvenskan" var ett initiativ av Lernia för att visa att människors uttal inte har något med deras kompetens att göra. För att nå ut med sitt budskap skapade de en ny slags rikssvenska baserad på alla möjliga dialekter och uttal.Resultatetfick stor spridning i en rad olika medier. Nu belönas kampanjen, som skapades av Jung Relations, i Guldägget.

"Det krävs mod att ifrågasätta normer. I det här fallet så vågade man dessutom ifrågasätta något som varit orört och heligt för en hel nation. Med stor förståelse för omvärlden och mediernas agenda visar årets vinnare att man vet hur man förtjänar sitt utrymme - och ger alla röster den plats de förtjänar i samhället. Årets Guldägg i kategori PR går till "Den Nya Rikssvenskan" skriver juryn i sin motivering.

Fyra Silverägg delas ut i pr-kategorin:

- Det ojämställda priset, Fotografiska, Ord & Bild.
- IKEA Pee ad, IKEA Sverige, Åkestam Holst.
- Sweden on AirBnb, AirBnb, Forsman & Bodenfors.
- The Humanium Metal Initiative, IM Individuell Människohjälp, Great Works/Åkestam Holst.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev