Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Jung passerar 40

Publicerad: 21 Juni 2012, 09:52

Claes Bodén, vd Jung.

Foto: Pressbild.

Jung ökar sin nettoomsättning med 22 procent till 55,2 miljoner kronor under 2011. Resultat efter finansiella poster, finansnettot, minskar dock från drygt 9 miljoner kronor 2010 till 7,4 miljoner kronor år 2011.


Ämnen i artikeln:

Claes BodénJung

"Jung är en nyfiken kommunikationsbyrå som inspireras av populärkultur."

Så inleder Jung sin förvaltningsberättelse för 2011.

Byrån  konstaterar att 2011 var ett bra år och att man efter en lång period  med strategisk tillväxt fattat beslutet att investera i personer och  lokal.

Byrån växte från 25 till 36 anställda under förra året och har  passerat 40 anställda i år:
– Vad som känns särskilt kul är att vi  växer samtidigt som vår kreativitet frodas. Det är lätt att tappa i  kvalitet när man växer, men vi vinner fler priser än någonsin, säger  Claes Bodén, vd på Jung i en kommentar.

Jung  vann guld i Sabre Awards inom kategorierna Digital Campaign för  Volvo  Cars, Food & Beverage för Procordia och Guerilla Marketing  för Sony  Mobile. Jung vann även Spinn-kategorin Årets Konsumentkampanj för Microsoft/X-box.

Att vinna tävlingar är en sak, men Jungs resultat efter finansiella poster, finansnettot, backar från 9 miljoner kronor till 7,4 miljoner kronor.

En bidragande orsak kan naturligtvis vara utökningen av personal, där lönekostnaden steg från 8,8 miljoner  kronor under 2010 till nära 12,9 miljoner kronor året efter, men samtidigt ökade nettomsättningen från 45 miljoner kronor till 55,2 miljoner kronor.

Byråns  största tillväxt ligger inom internationella uppdrag – intäkterna från  internationella uppdragsgivare har ökat med i genomsnitt 48 procent  sedan år 2007.  Just den internationella delen av uppdragen stod för 34  procent av de totala byråintäkterna under 2011:
–  Sverige är vår hemmamarknad men det känns fantastiskt att exportera svensk kreativitet, säger Claes Bodén i en kommentar.

Jung har kunder som Absolut Vodka, Volvo, Sony, Thule, Adidas och Procter & Gamble (ny kund under 2011 ).

Jung  konstaterar att byrån har: "vuxit kraftigt de senaste åren och för att  stå starka även framöver inleddes under 2011 ett strategiskt arbete med  större investeringar i personal, lokaler och utveckling – ett arbete som  fortsätter under 2012."

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Claes BodénJung

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.