Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Junilistans reklamfilm visar vad de inte vill

Publicerad: 22 Maj 2009, 14:01

Det EU-kritiska partiet Junilistan är nu klar med sin reklamfilm. SF Media Produktion har gjort en film som leder tittaren in i en labyrint av långa korridorer. Se filmen här.


Ämnen i artikeln:

Junilistan

Filmen ligger redan nu upp på Youtube, men egentligen är den inte riktigt klar.
– Vi ska putsa på den lite till så at den blir lite snyggare. På måndag kommer den att vara helt klar, säger Björn Jonasson, pressekreterare för Junilistan.

Filmen ska köras på TV4 veckan innan valet den 7 juni.
– Detta var vad pengarna räckte till. Hade vi haft en större budget hade vi kanske valt ett annat upplägg.

Förutom tv-kampanjen i TV4 har Junilistan annonserat i utvald fackpress sedan januari.
– Vi har valt ut de titlar där vi kan se att vi har väljare, som QX, olika jakttidningar, PRO:s tidning Pensionären, LO-tidningen, Dagens Arbete, säger Björn Jonasson.

De gör också utomhusreklam på busshållplatser i Dalarna och kör fönsterskyltar i lokaltrafiken i Stockholm, Göteborgsområdet, Skåne, Umeå och Mälardalen.
– Tanken bakom den uppdelningen är att vi måste synas i storstäderna, men vi vet att vi är starka i Dalarna och fick många röster av väljare där i förra valet.

De finns också på Youtube med ”Junilistan-tv” och Facebook. De två första kandidaterna, Sören Wibe och Björn von der Esch, bloggar på Europaportalen.

Junilistan är väldigt nöjda med filmen, enligt Jonasson. Idén kom från produktionsbolaget, manus har de skrivit tillsammans.
– Den skiljer sig mycket från övriga partiers filmer. Den är kaxigare och vågar ta för sig. Det kan nog kännas uppfriskande att det är någon som säger hur det verkligen funkar, säger Björn Jonasson.

Tror du inte att alla partier vill säga hur det verkligen funkar?

– Jo, men vi har ingen partipiska som viner. Vårt budskap är ganska enkelt. Vi vill inte att EU ska syssla med de saker som sägs i filmen, till exempel bygga skidbackar på Bornholm. Det är inte rimligt.

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

Junilistan

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.