Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Jurysvensken kämpade in Volvos Grand Prix: ”Nära katastrof”

Publicerad: 18 juni 2014, 16:03

Svensken i Cyber-juryn: Tony Högqvist på Perfect Fools

Foto: Magnus Helander.

Resumé kan berätta om det intensiva och dramatiska spelet bakom kulisserna som till slut gav Volvo Trucks och F&B Grand Prix i Cyber-kategorin. Utan jurysvensken Tony Högqvists stenhårda jobb att övertyga sina kolleger hade det aldrig blivit ett svenskt Grand Prix i kategorin. – Det får jag i ärlighetens namn säga, det var nära katastrof, säger Tony Högqvist till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Volvo TrucksCannes Lions 2014Tony HögqvistForsman & Bodenfors

Cyber-kategorin är den kategori som får överlägset flest inskick av alla kategorier i Cannes Lions. Underkategorierna i klassen är fler än någonsin och det skapade huvudbry för juryn där majoriteten inledningsvis endast ville dela ut ett Grand Prix i kategorin – till den interaktiva musikvideon Happy med Pharrell Williams.

En av de nya underkategorierna i Cyber är Social och Tony Högqvist kunde inte förstå att en del jurymedlemmar blundade för Volvo Trucks succébidrag när det kom till Grand Prix-vinnare.

–      Jag förstod inte diskussionen i början. Vissa tyckte att det var tveksamt om Volvo Live Test Series var ett "riktigt" Cyber-bidrag.  Men jag menar – Volvos hela värld är ju online. Det var solklart, säger den svenske jurymedlemmen Tony Högqvist från Perfect Fools.

Tony Högqvist inledde en rejäl offensiv i juryarbetet för att få juryordföranden att gå med på att dela ut fler Grand Prix än ett – något som ibland är möjligt när underkategorierna är många.

Tony Högqvists frenetiska jobb för att toppbelöna det svenska bidraget gav till slut resultat. Cyber-juryn beslutade till sist att dela ut tre grand Prix: Universals Pharrell Williams-video i subkategorin Craft, Chipotle i subkategorin Integrerat – och Volvo Trucks i Social, för Live Test Series.

Hade det blivit ett svensk Grand Prix i Cyber utan ditt övertalningsarbete?
– Alltså, nej...jag kan väl i ärlighetens namn säga att det nog inte hade blivit Grand Prix för Volvo Trucks annars. För mig var det katastrof att att jämföra Craft och en interaktiv musikvideo med vad Volvo har gjort. Så för mig gick inte ens de här två att prata om i samma kontext. Jag menade att det var helt otänkbart att bara dela ut ett Grand Prix. Om vi skulle ge Pharell Williams Happy Grand Prix – det var ett fantastiskt bidrag – måste vi också se vad det var som var det bästa online förra året, och då måste vi ge ett Grand Prix i social-kategorin till Volvo. Och när den diskussionen var klar var det inget snack om att Volvo skulle vinna.

Efter de inledande gulden har därmed Volvo Trucks motsvarat de högst ställda förväntningarna, och det kan bli ytterligare Grand Prix.

– Jag kan inte se att det finna någon annan film som kan hota Epic Split i Film-kategorin på lördag, säger Tony Högqvist.

I Cyber vann även Åkestam Holst silver med Apotek Hjärtat, och det blev också brons för M&C Saatchis Pride-kampanj.

– Väldigt bra kampanjer, kul att de också belönades, säger Tony Högqvist.

Fotnot:
Jurydeltagare får inte rösta eller närvara vid jurydiskussioner som rör den egna byråns kampanjer, om sådana finns med. Däremot är det fritt fram att rösta på sin egen nations bidrag, om de kommer från andra byråer.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.