Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 6 april 2009, 06:05
JWT Chicago var en gång den största byrån i världens största reklambyrånätverk.
I fredags meddelade ledningen att byrån lägger ned efter 118 år.
Ämnen i artikeln:
JWTByrån har inte hämtat sig sedan man blev av med globala kontot för livsmedeljätten Kraft Foods 2007. Den dåvarande ledningen hopade av, inga nya kunder har kommit in och vid slutet jobbade 50 anställda med tre konton.
– Chicagokontoret har haft problem i sex sju år. Vi trodde att rätt ledning skulle kunna få tillbaka kontoret till sin glans dagar men det blev för dyrt, säger Rosemarie Ryan, vd för JWT Nordamerika till Adage.
Några få av de anställda kan fortsätta på JWT New York men de flesta sägs upp.
JWT öppnade sitt kontor i Chicago 1891 och hade sin storhetstid fram till 1980-talet. Byrån blev känd för att få fram bra byråledare och att de lyfta fram kvinnliga kreatörer redan under 1970- och 80-talet.
Ämnen i artikeln:
JWT