Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

JWT stal hans film

Publicerad: 22 Juli 2009, 07:49

Den svenska kreatören Tomas Mankovsky, tidigare på Fallon London och numera under eget namn, fick sin kortfilm ”Sorry I’m late” plagierad av den tunisiska nätverksbyrån JWT Tunisia. När historien uppdagades drog byråns kund in filmen.


Ämnen i artikeln:

Tomas Mankovsky

Tomas Mankovsky.

Det hela handlade om en kampanj för teleoperatören Tunisiana vars syfte var att uppmuntra till musikalisk kreativitet i Tunisien. Musikgruppen Whan gjorde låten och nätverksbyrån JWT Tunisia fick uppdraget att göra videon till den som skulle användas i marknadsföringssyfte för teleoperatören.

Men snart visade det sig att filmens regissör hade lånat friskt från den svenska kreatören Tomas Mankovskys kortfilm ”Sorry I’m late”.

Hur fick du reda på plagiatet?

– Det damp ner ett mail från “Latinojames8” som sett min kortfilm för ett tag sedan och som tyckte att den nya reklamkampanjen för Tunisiana var väldigt lik. Därefter började det att ösa ner mail från olika håll och kanter. Jag är själv inte medlem på Facebook, men tydligen lades filmen upp där och det skrevs så många negativa kommentarer att den plockades ner lika snabbt igen, säger Tomas Mankovsky.

Vad tycker du om att de har gjort ett uppenbart plagiat av din film?
– Tja det är ju lite trist att de inte kom till mig först utan har sålt in något som jag i stort redan har jobbat ut. Känns som att numera borde vissa kreatörer få titeln ”researchers” då de sitter och scannar av webben efter idéer de kan sälja till kunder. Men detta är inget nytt och samtidigt är det lite kul att någon har tänkt ”det där gillar jag, jag vill ha en egen”. Man borde åtminstone försöka utveckla det hela, addera något så att det blir lite nytt, som till exempel Shynolas nya video för Coldplay.

När det på olika reklamforum i Tunisien blev känt att filmen var ett plagiat fick kunden kalla fötter och tog bort sitt namn från filmen. Sedan försvann filmen helt från sina olika marknadsföringskanaler.

Vad tycker du om kundens agerande?
– Jag tycker kunden agerar på helt rätt sätt. Det har nyligen poppat upp en hel del uppenbara rip-offs, så som RKCR:s Blu-influerade film för Radio6 eller Pig and the Wolf-influerade filmen för Olympus PEN. Båda varumärkena har tagit skada då väldigt många känner till originalet och anser att de stora företagen surfar på någon annan. Så när företagen börjar ta avstånd från jobb som en byrå plankar skickas sunda signaler ut till reklamarna där ute.

Tomas Mankovsky blev uppringd av byrån JWT Tunisias vd i går som bjöd över honom till Tunisien för att träffa lite folk och se om de kunde etablera något sorts samarbete.

– Jag tror han skämdes lite och han hade nog inte räknat med att folk online skulle reagera så som de gjorde.

Tomas Mankovsky slutade i våras på Fallon London efter fyra år där han bland annat gjorde flera uppmärksammade reklamfilmer för Sony. Nu driver han det egna företaget Mankovsky.

– Jag undrar ofta varför jag inte tog steget tidigare, det är hur skönt som helst! Är i slutskedet av en pitch just nu mot två gigant-byråer. Det är sista spurten nu, vinner vi har jag råd med minst fem nya kortfilmer, säger han.

Nedan är först Tomas Mankovskys originalfilm "Sorry I'm late" och under den är JWT Tunisias film.

Linus Fremin

Ämnen i artikeln:

Tomas Mankovsky

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.