Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

K-rauta visar nya sidor

Publicerad: 2 december 2008, 13:27

K-Rauta berättade tidigare i höstas att de blir ny huvudsponsor till Melodifestivalens turné 2009. Nu har kampanjen kommit som ska knyta an till festivalen.


Den nya reklamfilmen ska göra att byggvaruhuskedjan K-Rauta associeras med Melodifestivalen. Företaget är en av fem huvudsponsorer till festivalen. För att få folk att förknippa just dem med musiktävlingen har K-Rauta tagit fram en reklamfilm med fokus på sång. I filmen, som hade premiär förra veckan, syns en familj vars mamma gör allt för att lyfta fram döttrarnas talang. Bakom kampanjen står K-Rautas reklambyrå B9.

– Vi vill göra mer strategisk marknadsföring. Vårt mål är att komma ifrån den traditionella marknadsföring som byggvaruhuskedjor vanligtvis använder sig av, det vill säga enbart utbudsannonser och priskommunikation. Istället vill vi bygga varumärket och skapa en positiv laddning i all kommunikation, säger Jani Jylhä, vd för K-Rauta.

Hösten har inneburit en stor förändring för K-Rauta vad det gäller deras marknadsföring. Sponsorskapet för Melodifestivalen är en stor del av det och K-Rauta hoppas genom samarbetet att särskilja sin position gentemot konkurrenterna. Tv är också nytt för i år.
– Vi jobbar mer med mjuka värden som inspiration och glädje, därför är Melodifestivalens turné ett bra sammanhang för oss att synas i.

K-Rauta har jobbat med B9 en längre tid men har tidigare gjort mycket själva.
– För ett år sedan kände vi att nu var vi tillräckligt stora i Sverige för att verkligen börja jobba med varumärket. Servicen hade vi redan byggt upp. Nu gällde det att stärka positionen och att lyfta fram det vi var bra på, säger Jani Jylhä.

Under hösten har K-Rauta kört två filmer på temat ”Det går att göra”. Den ena visade en tonårsson och hans kompisar i en källare. Sonen beter sig uppstudsigt mot föräldrarna varpå de tröttnar och bygger om sonens rum i en stelare stil. Den andra visade ett par män som inte kommer in på en fotbollsmatch och istället bygger en egen läktare hemma i vardagsrummet. Jani Jylhä är dock inte nöjd med dem.
– De tidigare filmerna på temat var inte riktigt bra. De lät riktigt bra på papper men resultatet sa inte riktigt det som vi ville och de gav inte det resultat vi villa ha.

Målgruppen för den nya kampanjen är villaägare och bostadsrättsinnehavare.
– Vi vill tilltala en bredare målgrupp än tidigare. I dagsläget är 60 procent av dem som handlar hos oss män men vi vill även nå kvinnor.

Filmen kommer att gå under några veckor i år. Den återkommer sedan nästa år i samband med Melodifestivalen.

Se filmerna från i höstas

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.