Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Kakan Hermansson sågar Monkis kampanj: Inkluderar inte tjocka

Publicerad: 30 januari 2017, 12:56

Kakan Hermansson sågar Monkis nya kollektion.

Monkis oretuscherade reklamkampanj har fått många att applådera. Kakan Hermansson är inte en av dem.


Ämnen i artikeln:

ReklamkampanjKakan HermanssonPR-ByråerMonki

I fredags skrev Resumé om modekedjan Monkis nya och helt oretuscherade kampanjer för bad- och underkläder.
"Kampanjerna går under namnen "Good vibes only — Pretty honest for SS17 #nofilter". Det är två kampanjer som inte bör ses som kontroversiella men som är långt ifrån normen — framför allt när bad och underkläder är i fokus" skrev Monki i sitt pressmeddelande.

LÄS MER: Monki gör oretuscherad underklädeskampanj

De ofixade bilderna på "vanliga" kvinnokroppar fick många att applådera. Men Kakan Hermansson är inte lika positiv. I ett blogginlägg skriver hon:
”Monki gör ny fantasisk kampanj för alla … utom för tjocka”.

Hon har nämligen hört av sig till Monkis byrå Ibeyostudio och frågat om vilken storlek som är den största för bad- och underkläderna. Svaret är large.

"Det slår slint i min skalle. Vi ska välkomnas in i en kampanj som ska inkludera, krossa normer och känslan vi ska gungas in i är att vi alla har en kropp som kan vara normen. Men bara dom med storlekar upp till Large. Det är inte speciellt inkluderande" skriver hon i bloggen.

LÄS MER: Kakan ber om ursäkt till alla poliser efter drevet

Kakan Hermansson frågar sig hur svårt det egentligen kan vara att göra badkläder som är större än large.
"Det är pinsamt att utge sig för att vara radikal och missa det uppenbara, utge sig för att vilja ändra på normer och sen ändå va så sjukt normativ".


"Vi är glada för den överväldigande respons vi har fått på vår bad- och underklädskampanj. Det är härligt att så många uppskattar vår ambition
att lyfta naturliga och oretuscherade kroppar. Att inte retuschera modellerna i vårens bad- och underklädskampanj är ett nytt steg i ett pågående arbete för att stärka tjejer, vilket har varit en del av Monki sedan starten för 10 år sedan. Att ligga i framkant inom dessa områden kräver ständig självrannsakan och vi arbetar hela tiden för att utvecklas och bli bättre. Frågan om size range är en av sakerna som vi vill förbättra. Idag har vi en size range som spänner upp till L.

Vi har en siluett och en passform som passar många, men vi är också lyhörda för det faktum att våra kunder har framfört önskemål om utökade storlekar. I samband med vårt 10-årsjubileum i höstas tog vi beslutet att utöka med XL på större delen av sortimentet. Det kommer börja säljas med start hösten 2017."

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.