Reklam
Kalkonkampanj från Food & Friends
Publicerad: 4 maj 2012, 11:41
Food & Friends ska få svenskarna kalkon minst en gång per vecka.
Foto: Pressbild.
Matbyrån Food & Friends har kopplats in för att få svenskarna att äta mer kalkon. Uppdraget går ut på att lansera Ingelsta Kalkons nya pålägg i dagligvaruhandeln: – Det ligger helt rätt i tiden eftersom det är klimatsmart, närproducerat, fettsnålt och dessutom himla gott och lätt att variera, säger Pontus Dahlström projektledare på Food & Friends i en kommentar.
Ämnen i artikeln:
Food & FriendsKB
Karl-Johan Byttner
Ingelsta Kalkons uppfödning och produktion sker på Österlen i Skåne. Företaget har tio egna butiker och satsar nu hårt på att expandera med flera produkter i dagligvaruhandeln.
Som ett första steg lanserar man nu sex olika pålägg med hjälp av Food & Friends.
Detta sker med hjälp av kampanjer i butik, i t-banan, via spårvagnsreklam i Göteborg samt morgonpress och film på Pågatåget i Skåne.
Food & Friends har tagit fram ett helt nytt kommunikationskoncept som kallas Kalkonmetoden:
– Kalkonmetoden innebär att man kan äta gott och må bättre utan måsten, borden och dåliga samveten, säger Pontus Dahlström i en kommentar.
Kalkonmetoden bygger på att det finns mycket man kan lära sig när det gäller att äta kalkon. En enkel metod är att göra som vanligt men byta ut det röda köttet, korven eller kycklingen mot just kalkonkött.
Kampanjens budskap är Gör det lättare att leva gott.
Food & Friends har även gjort om Ingelsta Kalkons kundtidning Aptit. Byrån har även medverkat vid omgörningen av butikerna.
Den första butiken som får det nya utseendet är att gårdsbutiken på Österlen, vilken invigdes i påsk.
Arbetsgrupp:
Kund: Ingelstad Kalkon AB
Eva Smidfelt, Marknadschef
Martin Lindström, VD.
Byrå: Food & Friends
Projektledare: Pontus Dahlström
AD: Jonas Malmqvist
Copy: Mia Löfgren
Grafisk form: Ylva Kjellberg
Produktionsledare: Katarina Rudin