Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Kallade sig flygbolag - saknade flygplan

Publicerad: 21 januari 2013, 13:48

Nordic Air Swedens webbsajt

Nordic Air Sweden har inga flygplan och får därför inte kalla sig flygbolag i sin reklam. Det hävdar Konsumentverket som nu kräver att Nordic Air förklarar sig.


Ämnen i artikeln:

KonsumentombudsmannenKonsumentverket

Konsumentverket granskade Nordic Air Swedens sajt den 8 januari och hittade ett antal saker som strider mot Marknadsföringslagen.

Bland annat kallar företaget sig för flygbolag, trots att det saknar operativ licens och därför i juridisk mening inte är att betrakta som flygbolag. Dessutom uppger företaget i sin biljettförsäljning flightnummer som tillhör ett helt annat bolag.

Nordic Air Sweden har planer på att öppna inrikeslinjer från Gällivare, Hemavan och Arvidsjaur till Umeå och därifrån öppna direktlinjer till London, Frankfurt och Paris. Flygningarna ska enligt företagets planer starta redan i februari och företaget säljer redan nu biljetter på sin hemsida.

Konsumentverket hävdar också att Nordic Air Sweden inte har några egna plan och talar heller inte om vilket annat bolag eventuella resenärer skulle få flyga med, vilket KV anser strida mot marknadsföringslagen.

"För det fall Nordic Air Sweden har för avsikt att genomföra flygningarna med hjälp av ett etablerat flybolag vill Konsumentverket att bolaget inkommer med handlingar som visar att alla nödvändiga tillstånd finns för samtliga rutter" skriver Konsumentverket i sitt utlåtande.

KV vill nu att Nordic Air Sweden rättar felen på sin sajt och ge en förklaring till vad som skett.

Krister Berntsson

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.