Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag23.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Kalldusch för JC Decaux

Publicerad: 7 Februari 2012, 13:44

Carina Herly, informationschef på JC Decaux.

Foto: Andreas Elgstrand.

Swedavia har haft JC Decaux som leverantör för Arlanda och Bromma under tolv år. Nu avslutar Swedavia samarbetet. JC Decaux är taget på sängen: – Beslutet förvånar oss gruvligt. Inte minst med tanke på att vi pratade om att leverera till fler flygplatser, säger Carina Herly, informationschef på JC Decaux.


Ämnen i artikeln:

JC DecauxArlandaSwedavia

Swedavias relativt nye marknadsdirektör, Michael Gripkov, kom med det dystra beskedet till JC Decaux under gårdagskvällen.

Carina Herly menar att beskedet är ytterst märkligt. Inte minst med tanke på att man nyligen pratade om att utöka samarbetet:
–  Vi hade inte fått några indikationer om att avtalet inte skulle  förlängas. Vi var i stället i full färd med att lägga fram en  helhetslösning där vi driftar samtliga flygplatser som finns i Swedavias  regi, säger hon.

JC Decaux har idag ett avtal som gäller  Arlanda och Bromma, men sedan Swedavias verksamhet bolagiserades för  cirka 1,5 år sedan ligger hela 11 flygplatser inom företagets  verksamhet.  Här hade JC Decaux hoppats få in en fot:
– Många  flygplatser har haft dålig lönsamhet under senare år och vi har tagit en  rad investeringar för att kunna utveckla affären långsiktigt. Nu är  investeringarna förgäves, säger Carina Herly.

JC Decaux har bland  annat gått från ett analogt system kring annonsering till ett digitalt  sådant. Det hela rör bland annat investeringar i 33 digitala skärmar.

Tanken var att fler flygplatser skulle kunna ta del av den digitala satsningen. Men nu blir det alltså inte på det viset.

Carina  Herly tycker också att det känns konstigt att man inte har fått någon  närmare förklaring till varför Swedavia väljer att gå sin egen väg:
– Då vi frågar säger de bara att de är väldigt, väldigt, väldigt nöjda med samarbetet, säger hon.

Swedavias  marknadsdirektör Michael Gripkov tycker ändå att han hade ett bra  samtal med JC Decaux vd Magnus Heljeberg under gårdagskvällen.

Han menar att beslutet är en direkt effekt av att man har valt att gå vidare med en affärsmodell och ratat en annan.

Den  första affärsmodellen innebär att man fortsätter som tidigare och låter  JC Decaux hantera Bromma och Arlanda, medan Swedavias interna  organisation sköter resterande nio flygplatser.

Den andra  affärsmodellen går ut på att Swedavia själva tar hand om samtliga  flygplatser. Här är det alltså det senare alternativet som gäller:
–  Vi har ett 9-procentigt avkastningskrav för hela affären och jag har  fått uppdraget att titta på hur vi ska jobba i framtiden. Jag förstår  att vårt besked till JC Decaux inte känns aptitligt, säger Michael  Gripkov.

Han tillträdde som ny marknadsdirektör för Swedavia förra hösten.

Michael Gripkov kommer närmast från Absolut Vodka, där han arbetade med företagets globala varumärkeskommunikation.

Han  har dessförinnan varit marknadskommunikationschef på Volvo  Personvagnar. Och det är alltså han som har fattat det  yttersta beslutet om att samarbetet med JC Deacaux inte ska förlängas:
–  Det finns inget drama, utan vi har redan en inhouseorganisation kring  detta i Stockholm, Göteborg och Malmö. Vi ser att vi kan bredda den  till att även omfatta Bromma och Arlanda. På så sätt kan vi spara  kostnader och ytterligare utveckla affären, säger Michael Gripkov.

Teamet  består idag av 8 personer. Swedavia ska förstärka organisationen genom  att plocka in en reklamchef samt någon ytterligare person inom  säljavdelningen:
–  Vi har 31 miljoner passagerare som passerar in  och ut på flygplatserna varje år. Det rör sig ofta om affärsresenärer  med god köpkraft. Här hoppas vi kunna bjuda in fler annonsörer till en  unik möjlighet att få kontakt med dessa högintressanta resenärer, säger  Michael Gripkov.

Han medger att JC Decaux visserligen har  investerat i digitala reklamskyltar på Arlanda och Bromma, men hävdar  samtidigt att även Swedavia har gjort sådana investeringar.

Michael  Gripkovs förhoppning är att samarbetet med JC Deaux löper på lika bra i  år som det har gjort tidigare – det nuvarande avtalet löper ut den 31  december 2012.

Michael Gripkov utesluter heller inte att JC Decaux kan bli aktuellt för internationella kunder som exempelvis L´Oreal:
– Jag säger inte att det blir så, men det är i alla fall en möjlighet, säger han.

Finns det ändå något du är missnöjd med vad gäller leveransen från JC Decaux?
– Jag tycker att de har skött den utmärkt under den korta tid som jag har varit marknadsdirektör på Swedavia.

Hur  mycket avtalet mellan Swedavia och JC Deacaux egentligen är värt vill  inget av bolagen gå in på, utan bolagen hänvisar till sekretess.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

JC DecauxArlandaSwedavia

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.