Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Kalldusch för Klirr Stockholm

Publicerad: 29 Januari 2014, 09:36

Anders Hasselstrand, vd Klirr Stockholm

Foto: Björn Elgstrand

Nyligen meddelade flera av Klirr Stockholms kunder att de skär i budgeten för 2014. Reklambyrån ser över sina personalkostnader och i dag fick medarbetarna beskedet. Nu väntar fackliga förhandlingar. – Det känns jävligt surt, säger byråns vd Anders Hasselstrand.


Ämnen i artikeln:

KlirrTewonderAnders HasselstrandKlirr Stockholm

Efter samgåendet med digitala byrån Tewonder efter sommaren 2013 har ledningen på reklambyrån Klirr Stockholm upplevt att arbetsformerna satt sig. Men så kom beskedet som satte allt på ända.

Flera av byråns uppdragsgivare kommer att dra ner på marknadsföringen under det kommande året.  

– Vi har fått neddragningar på flera av våra befintliga kunder som gäller för 2014. Några drar rejält i bromsen och vi får se över våra personalkostnader, säger Anders Hasselstrand vd på Klirr Stockholm till Resumé.

I dag meddelade Anders Hasselstrand medarbetarna på byrån om situationen och de övervägda nedskärningarna. Nu väntar fackliga förhandlingar.

– Vi vet inte i dag hur många som kommer att tvingas lämna, det är en lång process.

Under slutet av 2013 hade Klirr Stockholm fastställt budgeten för nästa verksamhetsår efter dialog med kunderna. För Anders Hasselstrand kommer de minskade uppdragen som en oväntad kalldusch.

– Man blev väldigt besviken. Det var inte det här vi hade väntat oss. Det finns inget sätt att förbereda sig för ett så pass oväntat besked.

Kan du säga vilka kunder det gäller?
– Nej, eftersom det är befintliga kunder kan jag inte det.

Har ni tappat några kunder?
– Nej.  

Hur omfattande minskning av uppdragen rör det sig om?
– Det är en för stor ekonomisk risk för att vi ska kunna chansa. Särskilt inte i början på året.  

Hur har medarbetarna reagerat?
– Det är självklart inte kul, men vi har åtminstone kört med öppna kort och varit tidiga med att gå ut med beskedet.

Upplever du att samgåendet med Tewonder varit lyckat?
– Det är just därför det är extra frustrerande. Samarbetet har satt sig nu och vi har känt ett momentum inför 2014. Det har fungerat väldigt bra och börjat bearbetat marknaden på riktigt. Så kommer ett sådant här besked vecka tre. Det känns jävligt surt.  

Fotnot: Efter fusionen mellan Klirr Stockholm och Tewonder i september arbetar omkring 80 personer på byrån.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.