Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Kalle Moraeus spoofar Smoooth Dogg – Schulmans byrå bakom Bynks "Smutt"

Publicerad: 11 april 2019, 08:52

Kalle Moraeus frontar fintechbolaget Bynks humoristiska blinkning till Klarna. För Resumé berättar Calle Shulman på Good Enough Media och Bynks marknadschef Mikael Bogg om filmen.


Ämnen i artikeln:

Calle SchulmanReklam

I början av året lanserade Klarna nästa steget i "Smoooth"-konceptet genom att introducera ett samarbete med Snoop Dogg. Resumé har i flera artiklar rapporterat om "Smooth Dogg"-kommunikation som med marginal är den mest omtalade aktiviteten i Kommunikationssverige 2019. I en intervju med Resumé från i slutet av januari berättade Klarnas marknadsdirektör David Sandström att Smoooth Dogg var ett sätt att föra varumärket till en plats där Smoooth-begreppet inte är lika kopierbart eftersom han upplever att konkurrenter och andra varumärken kopierar Klarna i sin kommunikation, låter sig inspireras lite väl mycket av det visuella uttrycket och utvecklar produkter och tjänster som är identiska med Klarnas.

Lanseringen av "Smoooth Dogg" fick stort genomslag bland annat med flera varianter och spoofar. Nu tar ett svenskt varumärke att tolka kampanjen på sitt eget sätt med lokal touch.

I Bynks reklamfilm som publicerades på Youtube för några dagar sedan är Snoop Dogg utbytt mot den folkkäre spelmannen Kalle Moraeus, jordnötssmöret mot messmör och afghanhundarna i Klarnas filmer är mopsar i låneappens spoof. Bakom koncept, idé och produktion ligger Calle Schulmans bolag Good Enough Media. Marknadschef på Bynk är Mikael Bogg som så sent sommaren 2018 presenterades som marknadschef för Klarna i Sverige och Finland. En interimsroll han aldrig tillträdde. I stället rekryterades han till Bynk.

– Jag såg Smooth-filmerna och låg sen och funderade på om det svenska ordet smutt faktiskt härrör från engelskans smooth. Det borde det göra va? Som godis och goodies. Då slog det mig att vi borde göra en liten grej på deras filmer, säger Calle Schulman till Resumé.

Varför Kalle Moreaus?
– Kalles namn dök omedelbart upp när ordet smutt satt. Kalle förkroppsligar på så många sätt det Bynk jag känner. Det varma, pålitliga, schyssta och förnuftiga. Men ändå en ständig närhet till skratt. Han är en inverterad Snoop kan man säga, säger Calle Schulman.

Vad tycker ni om Klarnas konceptuella kommunikation sett till att de också är ett varumärke i finanskategorin?
– Klarna har gjort en fantastisk reklam med extra allt. Osvenskt, bombastiskt och vågat. Precis som Klarna jobbar Bynk med finansiella lösningar och i samband med Bynks nya kampanj "Hela Sverige Bynkar" passade vi på att spela in en film som ska visa hur enkelt och tillgängligt Bynk är. Smutt helt enkelt, säger marknadschefen Mikael Bogg.

Ska man se det som en hånfull passning eller en hyllning
– Att vi driver lite med dem ska enbart ses som en hyllning till deras filmer. Klarna är ett bolag som hjälpt till att sätta Sverige på kartan i fintechvärlden. Precis som Bynk jobbar de med nya digitala finansiella tjänster. Exakt vad Klarna gör kommunikativt har jag inte så bra koll på, men vet att de är hypade och förutom riktigt bra produkter har satsat mycket på fräsiga filmer, säger Mikael Bogg.

Vad kommer ni göra för att sprida filmen?
– Just nu använder vi våra egna digitala kanaler där vi ser att filmen mottagits väl. Fortsätter de positiva reaktionerna kommer vi förstås att överväga att lägga ut filmen i fler medier, säger Mikael Bogg.

Hur är "smutt" kopplat till Bynks produkter?
– I allt vi gör är trygghet, flexibilitet och enkelhet ledord. På så sätt ger vi våra kunder makten över sin ekonomi tillbaka, och det är smutt. Vi kommer att lansera fler produkter kopplade till vardagsekonomi som självklart kommer genomsyras av dessa ledord, säger Mikael Bogg.

Blir det mer "Smutt" framöver i kommunikationen?
– Grunden i vår kommunikation är att visa upp Bynk och de tjänster vi tillhandahåller. Att vara "smutt" är såklart viktigt i detta då vi konsumenter efterfrågar enkla och begripliga tjänster kopplade till vår vardagsekonomi. Reklam konkurrerar med all typ av underhållning framförallt i digitala medier och här är det viktigt att vi visar upp oss på ett sätt som gör att du som tittare vill se mer. Om det är mer av Kalle eller av annat innehåll låter vi vara osagt, säger Mikael Bogg.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Calle SchulmanReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.