Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag20.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Kalles nya ansikte

Publicerad: 19 Februari 2009, 13:17

Goss har tagit fram en ny webbkampanj åt Kalles kaviar. Målet är skapa ett intresse för en kommande produkt. Nu kan du se hur du skulle se ut som Kalle genom att skapa din egen Kalle-avatar.


Ämnen i artikeln:

Goss

– Själva kampanjen är dels en liten teaser för en kommande lansering och så vill vi öka vår aktivitet på webben. Vi har gjort en del kampanjer tidigare på nätet och fick då väldigt bra resultat. Sedan har vi inte riktigt gjort något på sista tiden och kände att det var dags igen. Dessutom tror vi på det här som en framtida kanal, säger Jenny Smith, marknadschef för Kalles på Abba Seafood.

Genom att skapa din egen Kalle-avatar, så kallad kaviatar, kan du hjälpa Kalle att samla prickar. Vad prickarna ska användas till är enligt Fredrik Toreskog, på Goss, fortfarande hemligt.
– Tävlingen heter Sveriges prickigaste tävling. Kalle behöver en massa prickar och de hjälper vi honom att samla ihop. Vad de sedan ska användas till får man själv lista ut, säger Fredrik Toreskog.

Medieinvesteringen är stor för Abba. Webbdelen av kampanjen är först ut. På måndag startar bannerkampanjen i TV4 som bygger på de bilder som laddats upp på hemsidan. Till sommaren kommer reklamfilm för tv.

– De som samlar mest prickar är de som kommer att synas i bannerkampanjen som startar på måndag. Totalt kommer det att rulla runt 20-30 olika så det finns stor chans att komma med. Men man behöver inte delta i tävlingen för att skapa en egen kaviatar, vi kände att det var viktigt att låta målgruppen göra det på sina egna villkor, säger Fredrik Toreskog.

Goss har skapat Kalle-browsern med hjälp av den Malmöbaserade webbyrån Bronson ID. Mycket jobb har lagts på att få grafiken till kaviataren att se bra ut och fungera bra med både den personliga bilden och den tecknade på Kalle.

– Prickarna är en kul idé och hela upplägget av tävlingen är jättespännande. Det kan nog skapa engagemang för tävlingen och varumärket, säger Jenny Smith.

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

Goss

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.