Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Kalsongpedagogik får förklara premiepensionssystemet

Publicerad: 13 februari 2015, 10:09

Foto: Pressbild

I en ny kampanj blir tvättstugan en metafor för premiepensionssystemet, och kalsongerna en förklaringsmodell för hur de olika fonderna kan se ut.


Ämnen i artikeln:

Callboy

Premiepensionen är den del av den allmänna pensionen som du kan placera själv och AP7 Såfa är det förvalda alternativet.  Men bara en av fyra är bekanta med AP7 Såfa, enligt ett pressutskick från kommunikationsbyrån Futurniture. Syftet med kampanjen, som byrån tagit fram för AP7, är därför att nå ut till de som inte är så insatta i pensionssparandet.

– Väldigt få känner till hur bra det statliga premiepensionsalternativet faktiskt är, och att man inte behöver välja fonder om man inte vill. Just den här målgruppen som AP7 vill kommunicera med lyssnar inte på ekonomiexperter. Vi hoppas att de kommer att gilla Ted istället! säger Jenny Gromark Wennberg, copywriter på Futurniture, i ett pressmeddelande.

I filmen beskriver "Ted" att de 800 fonderna är som kalsonger. Han berättar att det finns dyra, billiga, transparanta, fonder från tidigt 80-tal och typiskt riskabla fonder.

Louise Svensson, kommunikationsstrateg på AP7, förklarar hur de har tänkt med kampanjen.

– Målgruppen finns i hög utsträckning på Facebook och det är därför ett strategiskt kanalval för AP7. I samband med att spararna får det orangea kuvertet går vi regionalt ut med filmen och budskapet att premiepension är enklare än du tror.

Filmen avslutas med att ett par rejäla långkalsonger visas. De får symbolisera det förvalda, statliga alternativet – AP7 Såfa. Fonden beskrivs som ett bra alternativ för de som inte vill byta – och kalsongerna framhålls som "sköna", "bra" och som några som "passar alla".

Filmen är regisserad av Lukas Hammar och producerad av Callboy.

Se hela filmen här:

Linnéa Kihlström

Ämnen i artikeln:

Callboy

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.