Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Kampanj firar 100 år av kvinnlig rösträtt

Publicerad: 24 Maj 2019, 11:47

Den 24 maj 2019 är det på dagen 100 år sedan riksdagen tog beslutet att godkänna allmän rösträtt. En ny kampanj signerad ANR BBDO för organisationen Allbright tar fasta på att det fortfarande är män som sitter på makten.


Ämnen i artikeln:

ANR BBDOReklam

EU har inte haft någon gemensam jämställdhetsstrategi sedan den tidigare löpte ut 2015, säger Amanda Lundeteg, vd på Allbright. Organisationen arbetar för ett minimikrav som gäller för alla. Utan krav, mål och uppföljning tenderar arbetet för jämställdhet att falla platt.

– Vi tagit fram en symbol för den kvinnliga rösten som representerar vikten av att få göra sin röst hörd, och friheten att använda den rösten var och som man vill. För även om kvinnor idag har haft rätt att rösta i 100 år så kämpar många fortfarande för rätten till en röst, säger Hanna Lundberg, art director på ANR BBDO i en kommentar.

Allbright arbetar för jämställdhet på ledande positioner i näringslivet det är därför naturligt att lyfta hundraårsjubileet för organisationen då de ser beslutet som ett av de viktigaste beslut inom jämställdhet i Sverige. Just i Sverige har andelen kvinnliga vd:ar har stagnerat. 2014 låg Sverige i EU-topp med 23 procent kvinnliga vd:ar, men de senaste fem åren har utvecklingen stått still och Sverige ligger numera på sjätte plats.

– Riktig förändring är inte något som kommer av sig självt. Den kommer först när man talar för den. Med rösten följer möjlighet att påverka, vare sig det är på jobbet, i skolan eller i hemmet – eller i EU-valet, säger Daniel Yousefi, copywriter på ANR BBDO.

Initiativet 100 år av rösträtt är en endagskampanj som bara går i dag den 24 maj - på dagen 100 år sedan kvinnor fick rösträtt i Sverige.

Arbetsgrupp:

ANR BBDO
Daniel Yousefi, Copy
Hanna Lundberg, AD
Andreas Lönn, CD
Jenny Canborn, PR-strateg
Hilda Carlsson, Produktionsledare
Gabriella Wollo, Projektledare
Adam Stark, Graphic design
Simon Bergström, Motion design
Camilla Rosenzweig, Final art

Allbright
Amanda Lundeteg, VD och talesperson
Maija Inkala, Kommunikatör
Omar Ajmal, Projektledare

Tack till:
Clear Channel
Atracta
Dagens Industri
ETC
Visual Art

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

ANR BBDOReklam

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.