Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Kampanj för de minsta

Publicerad: 27 november 2008, 08:46

Häst och Hund vände sig till Ruth och bad om en reklamkampanj för att väcka liv i deras hundsortiment. Resultatet blev egna reklampelare i ministorlek som vänder sig direkt till hunden.


Butiken Häst och Hund säljer bra av hästprodukterna men behövde hjälp med att marknadsföra deras hundsortiment bättre. Butiken vände sig till Ruth och bad om en kampanj för en väldigt liten budget.

– Häst och Hund gav oss ingen fast budget utan sa bara låt oss hålla kostnaderna nere. Vi kontaktade JCDecaux och bad dem komma med ett förslag åt en kund med liten budget men det förslag som de kom med fanns inte på kartan, det var nästan ett hån, säger Johanna Jernbäck, projektledare på Ruth.

Ruth tog då fram egna pelare, totalt sju stycken, som de igår placerade ut på strategiskt valda platser i Stockholm där många hundägare och hundar vistas.
– Vi har dessutom preparerat tavlorna med Scans köttbullar, som många hundar verkar gilla.

Kampanjen kommer att synas utomhus under två veckor. Den backas den upp av annonser i lokalpress och hundtidningar.

Har ni sökt tillstånd för tavlorna?
– Nej, egentligen skulle vi nog ha behövt det men vi har försökt ställa dem så att de inte står ivägen. Klagar någon får vi väll flytta på dem.

Pelarna är tillverkade av Sign master.
– Hunden har en väldigt hög status i de flesta familjer, den är en familjemedlem som förtjänar sin egen reklamkampanj, säger Johanna Jernbäck.

Häst och Hund

Uppdragsgivare: Peter Crichlow på Häst och Hund
Byrå: Ruth
Arbetsgrupp: Johanna Jernbäck projektledare, Hanna Jönsson produktionsledare, Anders Granberg och Jenny Berg kreatörer, Anders Nilsson originalare
Fotograf: Erika Lidén och Linda Åkerberg

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.