Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 19 november 2012, 09:54
En stillbild från reklamfilmen.
I dag lanseras Stockholms Stadsmissions nya julkampanj och i vanlig ordning är det reklambyrån Garbergs som står bakom den. Kampanjen heter "Till förmån för Stockholms jullösa" och har för avsikt att få oss att skänka såväl tankar som pengar till de som lever i hemlöshet. Resumé har intervjuat kreatörerna som skapat den.
Garbergs och Stockholms Stadsmission har ett prisat samarbete. De två senaste åren har deras julkampanjer fått utdelning både i form av guldägg och 100-wattare. Även i år är de nominerade i 100-wattaren i kategorin Ideellt.
Kampanjen består av en reklamfilm som kommer gå i tv, en utomhuskampanj med en 5-serie stortavlor, print, digitala skärmar, radio samt i Stadsmissionens egna butiker och digitala kanaler.
Sist men inte minst som ett event. I Kungsträdgården har Stadsmissionen, tillsammans med ett antal samarbetspartners, placerat en julgran som från början är helt släckt och sedan lyses upp mer och mer i takt med att insamlingen till förmån för stadens hemlösa fortskrider. Allt går att följa live via en kampanjsida.
I år fokuserar kampanjen särskilt på det utanförskap som går hand i hand med de hemlösas situation. Runt jul blir det extra påtagligt om man deltar eller står utanför gemenskapen i samhället. Många vittnar om att det är ensamheten som är svårast och inte, som man kanske kan tro, kylan. Det poängterar Garbergs genom att byta ut ordet "hemlös" till "jullös" i kampanjen.
Reklamfilmen börjar med att man får se en lycklig familj fira jul. Pappan i familjen går ut för att "köpa tidningen". Snart förstår vi att julfirandet var ett minne, och att pappan har blivit hemlös. Han har åldrats och blickar nu in i ett julpyntat skyltfönster som får honom att minnas sina jular från förr.
– Vi utgick från kontrasten mellan att stå utanför julfirandet, och att en gång i tiden ha firat med familj, säger Hampus Mattsson, som är en av kreatörerna.
Hemlöshet är ett allvarligt problem som man gärna skjuter ifrån sig. Där av är filmen upplagd så att tittarnas intresse fångas genom ett mysigt julfirande som sedan vänder till en dokumentation av ett sorgligt öde. Förhoppningsvis får det folk att inse hur det skulle kännas att bli exkluderad från julen, förklarar kreatörerna på Garbergs.
– Vi vill synliggöra mänskligheten hos hemlösa så att folk får lättare att identifiera sig med dem. Det är viktigt att det framgår att hemlöshet är något som kan drabba alla. Därför har vi valt att visa hur den hemlösa mannen i filmen faktiskt haft ett hem och en jul i gemenskap innan, säger Richard Hallberg, copy på Garbergs.
Blanca Sjöstedt