Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Kampanj: Föreställ dig en värld där män hade mens

Publicerad: 7 Oktober 2019, 08:34

När underklädesvarumärket Thinx gör sin första nationella tv-kampanj i USA tar man utgångspunkt i fantasin hur det skulle se ut i fall män också hade menscyklar och läckage att förhålla sig till.


Ämnen i artikeln:

Reklam

En man frågar sin kompis om en tampong, en ung pojke och en pappa har ett förtroligt samtal om den första mensen, en man läcker blod i sängen. Thinx, som tillverkar och säljer underkläder till kvinnor, har gjort sin första nationella reklamfilm på hemmamarknaden med budskapet: "Om vi alla hade mens skulle vi vara mer bekväma med att prata om det".
 

Bakom filmen står BBDO New York som vars strategichef Crystal Rix säger till AdAge att målet med kampanjen är att väcka empati och en känsla av autencitet.

– Branschen och vår kultur använder ofta fåniga liknelser för att prata om mens. Vi ville göra ett ärligt och vettigt försök att skapa en förståelse för människor med mens.

Människor med mens lär sig från en ung ålder en av vår kropps naturliga processer är något vi ska skämmas för, säger bolaget Thinx:s vd Maria Molland.

Att skapa mer direkt tilltag kring just mens har vi de senaste åren sett i Libresse-kampanjen "Blood Normal," som vann glaslejon förra året som följde upp med "Viva La Vulva" under hösten 2018 som hyllar det kvinnliga könet.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

Reklam

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.