Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Kampanj: Lexter hjälper synskadade Oscar att springa - utan ledsagning

Publicerad: 5 April 2017, 13:28

Foto: Kampanjbild

I en ny kampanj visar ljuddesignföretaget Lexter när de hjälper gravt synskadade Oscar Widegren att springa utan ledsagning. "Vi ville utforska om ljudteknik kunde skapa helt nya upplevelser" säger vd:n Margareta Andersson.


Ämnen i artikeln:

McCann StockholmBacon StockholmBaconReklam

I en ny kampanj, "The Impossible Run", testar ljuddesignföretaget ljudets gränser. Genom att skapa en "ljudkorridor" med hjälp av sina högtalare ville de förvärkliga den gravt synskadade, och samtidigt idrottsintresserade, Oscar Widegrens, 18, dröm – att springa utan ledsagning.

– För mig lät det här projektet intressant på så många sätt. Jag älskar alla typer av sport och utmaningar och har alltid drömt om att kunna springa och göra saker själv eftersom jag alltid har varit mycket självständig. Men ännu mer intressant var att projektet verkligen sprängde gränserna för vad som är möjligt att göra i vår sport. Det möjliggör helt nya sätt för synskadade att delta i sport, och det är en bra sak, säger Oscar.

Bakom kampanjen står McCann Stockholm, produktionen står Bacon Film Productions för.

– På sätt och vis stärker tekniken Oscar och befriar honom på samma gång. Lexter behövde utveckla exakt rätt typ av ljud, i exakt rätt volym, i exakt rätt frekvens så att Oscars öron fortfarande skulle registrera skräddarsydda ljudet även under dessa extrema förhållanden. Det är verkligen en vacker idé som ligger i korsningen mellan kreativitet och teknik. Och jag måste säga att inget av detta skulle ha varit möjligt att visa upp och dela om det inte vore för våra fantastiska vänner på Bacon Productions, säger Adam Kerj, CCO McCann Norden.

Den tekniska lösningen gick ut på att skapa en ljudtunnel med hjälp av tre hyperriktade högtalare på varsin sida av en löparbana.

– Att få se detta samarbetsprojekt gå från en nästan omöjlig idé på en papperslapp, till theimpossiblerun.com och samtidigt veta att det bara är början på något ännu större – en dream come true, säger Noak Garberg och Mikael Dahl, kreatörer på McCann Stockholm.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.