Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Kampanj mot könsstympning och för kvinnors rätt till sina egna kroppar

Publicerad: 7 November 2017, 10:22

I Sverige är minst 38 000 kvinnor könsstympade, men mörkertalet tros vara stort. Många flickor lider i tysthet och får svåra fysiska och psykiska besvär. Andra dör av övergreppen. Nu startar kampanjen "Din kropp är din" mot könsstympning i Sörmland.


Ämnen i artikeln:

Reklam

Över tre miljoner kvinnor könstympas i världen varje år. Könsstympning är en tradition med långa anor, men det handlar inte om religion utan om makten över kvinnor och flickors kroppar. Att få bestämma över sin egen kropp är en mänsklig rättighet, något som lagstiftningen intygar och förbjuder könsstympning.

I veckan går kommuner, landsting och Länsstyrelsen i Södermanlands län ut i en gemensam informationskampanj mot könsstympning för att informera om konsekvenserna av att vara könsstympad. Kampanjen är framtagen av kommunikationsbyrån Magic Circle i Stockholm.

– Könsstympning är emot FN:s mänskliga rättigheter och är förbjudet enligt svensk lag. Många förstår inte att könsstympning kan leda till allvarliga fysiska och psykiska besvär. Att berätta om konsekvenserna tror vi kan vara ett sätt att bidra till att förbättra livsvillkoren för flickor som är utsatta för övergreppen. Den som är könsstympad har rätt till vård för sina besvär. Och ett liv utan smärta, säger Annika Brännström, copywriter och strateg på Magic Circle.



Könsstympade flickor är inte sällan unga kvinnor. Många får svåra komplikationer. En del har väldigt ont i magen och svårt att kissa och sitter ofta länge på skoltoaletten. Att synas på skolor runt om i Sörmland är därför en viktig kanal för att nå flickor. Könsstympning kan i förlängningen även leda till allvarliga infektioner och komplikationer vid förlossning.

– Att synas på skolor hos skolsköterskor och inne på skoltoaletter är en central del av kampanjen. Informationen kommer även att spridas med hjälp av en fotoutställning på utvalda skolor samt en film som bland annat kommer att visas på Facebook och Instagram samt på olika informationsskärmar runt om i Sörmland. Även pojkar och män kommer att nås av kampanjen via sociala medier och affischer. Informationsaffischer kommer dessutom att finnas på länets SFI-anläggningar för att även andra vuxna ska nås av informationen, berättar Patrik Lindkvist, vd och art director på Magic Circle i en kommentar.

Kampanjen är en förlängning av det utbildningsarbete av personal skol- och vårdpersonal kring könsstympning som genomförts under oktober månad. Vid utbildningstillfällena har även en handbok och vägledning i arbetet mot könsstympning delats ut. Under utbildningstillfället har även kampanjfilmen och en fotoutställning visats.

Ett annat viktigt mål med kampanjen är att berätta vart man kan vända sig om man vill prata med någon. I första hand hänvisar kampanjen till skolsköterskor, kuratorer och lärare samt att det finns mer information om könsstympning att läsa på www.1177.se, www.umo.se och www.youmo.se

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Reklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.