Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Kampanj: Skidhjältar vill krossa OS-myter

Publicerad: 16 Januari 2019, 14:02

I veckan lämnade Stockholm in sin ansökan till OS 2026. Nu har Konceptstudion tillsammans med Svenska Skidförbundet lanserat en kampanjsajten OS-myter för att övertyga allmänheten om fördelarna med att hålla vinterspelen.


Ämnen i artikeln:

ReklamCharlotte Kalla

Tillsammans med Stockholm stad och Åre har Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) och Sveriges Paralympiska Kommitté (SPK) lämnat in en ansökan om att få arrangera vinter-OS och Paralympics 2026 till Internationella Olympiska Kommittén (IOK) och går under namnet "Stockholm Åre 2026". I juni avgörs det huruvida spelen kommer hamna runt Östersjön eller Milano och Cortina d'Ampezz i Italien.

I veckan lanserade Svenska Skidförbunde kampanjen OS-myter. Ambitionen är att "krossa myterna" kring vinter-OS och informera allmänheten kring logistik, kostnader, stadsbyggnad, finansiering och snöläget.

Det långsiktiga målet med kampanjen är förstås att få fler positivt inställda till OS.

Kampanjen tar avstamp i tesen att det finns många missuppfattningar kring OS bland annat att spelen arrangeras med gigantiska budgetar. Budgeten för spelen 2026 har en kostnadspost på 13,1 miljader kronor. Få människor känner exempelvis IOK:s hållbarhetsarbete Agenda 2020 som handlar om att minska kostnaderna och klimatpåverkan för ett OS.

Första kampanjen i kommunikationskonceptet "Jag hörde att..." bär namnet "Låt inte myten krossa drömmen". Skidhjältarna Charlotte Kalla, Stina Nilsson och Emil Jönsson Haag - har backat ansökan och medverkar i kampanjen.

"Tyvärr är det få som känner till det och många tror att ett OS fortfarande arrangeras som förr i tiden med gigantiska budgetar, nybyggda arenor och spökstäder.", skriver Konceptstudion på sin hemsida.

Kampanjen består av affischer, reklamfilm, rörliga instagram-inlägg och en kampanjsida där vi har samlat information om både de vanligaste myterna och vad ett vinter-OS i Sverige innebär.

I veckan kommer ni kunna läsa en längre intervju med Richard Brisius, kampanjchef för OS i Stockholm 2026 på Resumé.se.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

ReklamCharlotte Kalla

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.