Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Kampanj: Svarar på jobbannonser där ”hungriga” medarbetare sökes

Publicerad: 21 Mars 2018, 12:38

Företag som söker efter "hungriga" kandidater kommer få ett oväntat svar på sina jobbannonser. I ett initiativ från Hungerprojektet, framtaget av Round & Round och From Sthlm With Love, utmanas deras definition av ordet "hungrig".


Ämnen i artikeln:

Round & RoundReklam

Hungerprojektet är en ideell organisation vars utvecklingsprogram syftar till att få bort hunger och fattigdom i världen. Byrån Round & Round arbetar pro bono för Hungerprojektet och har, i samarbete med From Sthlm With Love, tagit fram en kampanj för att öka insamlingen från företag. Detta genom att svara på jobbannonser som vill rekrytera "hungriga" personer.

– Många arbetsgivare använder ordet "hungrig" i sina jobbannonser när de söker efter drivna och ambitiösa personer att anställa. Det har vi tagit fasta på, då hunger för förändring och utveckling är en stor del av varför Hungerprojektet finns – det är ett recept för att utrota den kroniska hungern. Eftersom företagen söker samma hunger, kändes det som rätt idéväg att gå, säger Petter Esbjörnsson, copywriter på Round & Round i en kommentar.

När en ny jobbannons som innehåller ordet "hungrig"publiceras – skickas ett automatiserat mail där arbetsgivaren informeras om ordets huvudsakliga definition.

"Hungrig" [hɵ̀ŋːrɪɡ] [hèn:rig]
1. känner en orolig eller smärtsam känsla av brist på mat
2. starkt motiverad (som av ambition)

I genomsnitt publiceras 15 annonser varje dag som innehåller ordet "hungrig". Det innebär att Hungerprojektet har chans till 15 nya kontakter och givare varje dag.

– Initiativet handlar både om att omdefiniera betydelsen av ordet "hungrig" samt hitta ett effektivt sätt för Hungerprojektet att komma i kontakt med potentiella nya partners, säger Silvia Ernhagen, vd för Hungerprojektet i en kommentar.

Kampanjen kommer att löpa så länge företag söker efter "hungriga" medarbetare.

Arbetsgrupp
Byrå: Round & Round / NOA
Kund: Hungerprojektet Sverige
Art Director: Hanna Eriksson Wiita
Copywriter: Petter Esbjörnsson
Projektledare & PR: Sofie Gustafsson
Produktion teknik: From Sthlm With Love

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Round & RoundReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.