Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Kampanj ur vm-bollens synvinkel

Publicerad: 13 December 2013, 12:45

Stopp/Family har tillsammans med TBWA/Chiat LA gjort en integrerad kampanj för Adidas VM-boll "Brazuca." Filmen har regisserats gemensamt av Bram Coppens, Caviar och STOPP/LA's cd Zachary Richter. För produktion, interaktiv- och post-produktion och VFX står svenska Stopp/Family.


Ämnen i artikeln:

Stopp

Adidas är en Fotbolls-VM:s huvudsponsorer och tillverkar de officiella matchbollarna inför VM. Utförandet av bollen, som via omröstning i Brasilien döpts till "Brazuca," presenterades officiellt den 3:e December 2013.

Kampanjen som lanserar bollen under taglinen "I am Brazuca," fokuserar på att se på världen ur bollens eget perspektiv.   Arbetsgruppen har velat förmedla hur det känns, utifrån bollens perspektiv, att spelas av världsberömda fotbollsstjärnor likväl som vanliga ungdomar.

Detta uppnås huvudsakligen via interaktiva och rörliga 360-graders panoramor som visar världen ur bollens perspektiv.

Fredrik Montan Frizell vd för Stopp/Usa och executive producer för adidas kampanjen:

– Adidas-projektet avslutar ett av de starkaste åren för Stopp/Usa med prisbelönta projekt som Beck/Chris Milk, Range Rover, Honda, One Match vilket hittills resulterat i sex Cannes Lejon, sex Clio awards och fyra FWA:s. Vi har även blivit inbjudna till årets Sundance Festival där vi kommer presentera ett projekt med Oculus VR, under temat ''The Future of Film making, säger han i ett pressmeddelande.

Pasi Helin Stopp/Family's ägare och vd tillägger:

– Adidas är beviset för att vi kan leverera globala kampanjer i världsklass på kort tid och utnyttja alla våra erfarenheter. Vi ser även ett ökat intresse från kunder att göra allting under ett tak.      Filmproduktion:

Stopp/Family
Creative Director: Zachary Richter
Regissör: Bram Coppens / Caviar
Chefsfotograf: Patrick Otten
Exekutiv producent: Fredrik Montan Frizell
Exekutiv line producer: Anna Adamsson
Line producer: Cliff Schumacher
On set-ansvarig: Arvid Björn
On set-ansvarig: Johan Boije
On set-ansvarig: Julius Denizhan
technical director: Ola Björling   Efterarbete:
STOPP/POST PRODUCTION
Creative Director: Zachary Richter
Exekutiv producent: Fredrik Montan Frizell
Postproducent: Linda Östlund
Vfx-coordinator: Fritte Colliander
Colorist: Annika Pehrson
Ljuddesign: Eric Thorsell
Final Mix: Ian Stiernswärd Persson
Redigerare: Ben Jordan / Work Editorial
Vfx Supervisor: Arvid Björn
CG lead: Arvid Björn
CG artist: Robin Erneström
CG artist: Per Bergstén
Compositor:   Karl Rydhe
Compositor:   Victor Sanchez
Compositor:   David Strindberg
Compositor: Johan Boije
Compositor: Valdemar Gezelius
Compositor: Calle Herdenberg
Compositor: Samuel Schulthess
Compositor: James Young Lee

Interativ produktion: STOPP/INTERACTIVE
Creative Director: Zachary Richter
Exekutiv producent: Fredrik Montan Frizell
Associerad digital producent: Callan Koenig
Ledande bearbetning: Jin Kim  
Front-/Back end bearbetning: Mattias Hedman  
Chefsscenograf: Abraham Cortes
Scenograf: Dersu Rhodes
Binaural ljudbearbetning: Johan Belin/ Dinahmoe

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Stopp

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.