Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Kampanj visar upp ”nordiska värderingar” för att profilera regionen i världen

Publicerad: 28 mars 2018, 09:26

Nordiska ministerrådet vill vända upp och ned på traditionell destinationsprofilering genom att visa upp avtryck av nordiska värderingar och innovationer i världen. Till kampanjen lanseras också en ambitiös plattform.


Ämnen i artikeln:

Margot WallströmReklam

Under de senaste åren har de nordiska statsministrarna satsat stort på att etablera bilden av Norden som en samlad region. Profileringen syftar till att stärka konkurrenskraften och stärka möjligheterna för Norden i internationella sammanhang.

Den nordiska profileringen som tagits fram utgörs av fem gemensamma värderingar som ministerrådet anser sammanbinder regionen: tillit, öppenhet, hållbarhet, innovation och jämställdhet.

– De nordiska länderna delar vissa värderingar som präglas av jämställdhet och öppenhet, säger utrikesminister Margot Wallström, ordförande för Nordiska ministerrådet i ett pressmeddelande.

Med profileringsprojektet och kampanje Traces of North vill man utmana metoderna för traditionell destinationsmarknadsföring – genom att  att visa upp Norden i världen i stället för Norden för världen. Kampanjen ska belysa "spår" av de utvalda nordiska värderingarna.

Plattformen lanserades nyligen med över 40 nordiska berättelser – eller Traces of North – från jordens alla hörn. Bland annat syns nordiska innovationer som Tetra Pak, Bluetooth, Nils Bohlins trepunktsbälte och nykomlingen Hövding tillsammans med spår av nordiska värderingar som hållbarhet och jämställdhet i länder som Bolivia, Somalia, Filippinerna och Japan. Plattformen sätter fingret på historier som exemplifierar hur de nordiska värderingarna tar sig i uttryck världen över. Ambitionen är att exemplen an användas för att inspirera och starta nya samtal. Kampanjen gör det möjligt för vem som helst i världen att publicera sinaegna initiativ genom att lägga upp dem på den digitala plattformen eller genom att använda hashtaggen #TheNordics i sociala medier.

Profileringen av Norden under kampanjen Traces of North är ett gemensamt initiativ av Nordiska ministerrådet i samarbete med ett kreativt team, bland annat bestående av framstående arkitekten Bjarke Ingels. Förhoppningen är att marknadsföringen av Norden internationellt gagnar alla nordiska länder och underlättar samarbetet mellan ambassader och andra intressegrupper.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Margot WallströmReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.