Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 6 oktober 2014, 06:46
Sveriges Kvinnolobbys kampanj.
Sveriges Kvinnolobby kampanjar mot sexistisk reklam i tunnelbanan med en egen utomhuskampanj. Pengarna har samlats in genom crowdfunding.
Ämnen i artikeln:
Sveriges KvinnolobbySveriges Kvinnolobbys kampanj går upp i dag i Stockholms tunnelbana. Budskapet är tydligt: stoppa sexismen i reklamen.
– Det är uppenbart att vi är många som är trötta på könsdiskriminerande reklam. Folk är så trötta att de till och med betalat oss för att slippa se den, säger Gertrud Åström, ordförande i Sveriges Kvinnolobby i ett pressmeddelande.
Syftet är att pressa företag att ta ansvar och införa lagstifning mot sexistisk reklam.
– Vi vill påminna regeringen om att de redan för tjugo år sedan åtagit sig att motverka könsdiskriminerande reklam genom ratificeringen av Kvinnokonventionen. Det är dags att göra som våra nordiska grannländer och införa en lagstiftning, kommenterar Gertrud Åström.
Fredrik Thambert
Ämnen i artikeln:
Sveriges Kvinnolobby