Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Kampanjen är på väg att dö”

Publicerad: 17 Oktober 2014, 13:50

Robert Svensson.

Dreamforce i San Francisco är en av världens största konferenser som anordnas av ett enskilt företag. 135 000 intresserade hade löst biljett till evenemanget som i år kretsade mycket kring marknadsföring. Robert Svensson från Friends Agenda var på plats.


Ämnen i artikeln:

Robert SvenssonFriends Agenda

"The Super Bowl of cloud computing" har det kallats. Och Dreamforce är ett monster till konferens. 135 000 människor från över 90 länder spenderar fyra dagar med cirka 1400 programpunkter. Och hela San Franciscos innerstad målas ljusblå, arrangören Salesforces färg.  

Salesforce är ett fenomen inom amerikanskt företagande. Dess grundare, Marc Benioff, hoppade av ett chefsjobb på Oracle med affärsidén att ersätta allehanda affärssystem med molnbaserade plattformar. Och det har gått alldeles utmärkt. För fjärde året i rad har Salesforce utsetts till världens mest innovativa företag av tidningen Forbes. Och under den gångna veckan har bland andra Neil Young, Hillary Clinton, Mark Andreesen och Klaus Schwab tävlat om att hylla den snabbväxande jätten från stora scenen.

Under den senaste tiden har Salesforce retorik rört sig allt mer mot marknadsföring och behovet av att kunna följa konsumentens fotavtryck från första varumärkeskontakten vidare till köpet – och därefter. Ett antal strategiska uppköp senare består Salesforce Marketing Cloud idag av en omfattande samling lösningar för att just följa konsumenternas relation till ett varumärke. Genom att kombinera klassiska CRM-verktyg och klassisk cookie-uppföljning med sociala nätverks öppna API:er och inloggningsfunktioner så kan marknadsförare individanpassa och koordinera allt från reklambudskap, erbjudanden och kundtjänst. Just det sistnämnda har blivit ett allt viktigare verktyg för att underhålla kundkretsen. Kundtjänsten är idag en varumärkesbyggande och säljstödjande kraft, långt bortom kundhantering.  

Det finns många aktörer som erbjuder liknande tjänster. Adobe, svenska Apsis och många, många fler. Men storleken på Salesforce satsning, och det faktum att företaget självt arbetar med öppna API:er som tillåter andra att bygga egna ösningar ovanpå Salesforces plattformar, bidrar till att Salesforce Marketing Cloud är på god väg att bli standard bland större marknadsföringsintensiva företag.

Budskapet som upprepades från scenen under veckan var att framtiden för marknadsförare finns i kundresan, the customer journey. Det innebär att kampanjen, så som vi arbetat med den i vår bransch, är död. Breda kampanjer saknar precisionen och ömsesidigheten som krävs för att skapa varaktiga relationer med målgruppen. I bruset måste marknadsföringen individualiseras och – i stor utsträckning – automatiseras för att göra det möjligt att skicka engagerande och relevanta budskap till kunden under hela konsumentresan.

Reklambranschen står inför en förändring som kommer att skaka om vår bransch i dess grundvalar. Och det kommer att gå fort. Frågan är vad det kommer att innebära för oss här i Sverige?

Robert Svensson, Friends Agena
robert.svensson@friendsagenda.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.