Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Kampanjen där korna blir trädkramare

Publicerad: 15 april 2015, 14:49

Den nya kampanjen ska uppmärksamma Gefleortens mejeris beslut att välja bort foder med sojabaserat protein från Sydamerika. Kampanjen, i vilken det tas ett "David mot Goliat-perspektiv", illustreras med trädkramande kor.


– Det här gör vi av flera skäl. Odlingen av sojabönor kräver allt större arealer vilket innebär att regnskog skövlas. Vi vet också att bekämpningsmedel används i mycket högre grad än här i Sverige. Dessutom minskar vi nu den belastningen på miljön som de långa transporterna hittills medfört, säger Gefleortens vd Magnus Lindberg.

I stället för sojabaserat protein kommer Gefleortens mejeris kor att äta kraftfoder – framförallt från svenskproducerade grödor, däribland raps, åkerböna och spannmål. Beslutet fattades trots att det innebär ökade kostnader för fodret, men i ett pressmeddelande står att det inte kommer att påverka mjölkpriset.

– I kriget mot matvarukedjornas egna märkesvaror gäller det att bli tydlig med sina värden. Det är en utmaning vi jobbar med hos flera av våra uppdragsgivare inom dagligvaruhandeln i dag, säger Nils Vahlund, projektledare på Lundberg&Co.

Lundberg&Co Reklambyrå som kommunicerar konceptet tror att detta är nästa steg för mjölkbranschen. Kampanjen har redan satts igång och syns utomhus, i dagspress och på sociala medier.

– Idén var att på ett lekfullt sätt med stark igenkänning i trädkramarna lyfta fram ett allvarligt och relativt komplext budskap, säger Niklas Brodd, creative director på Lundberg&Co.

Kund: Gefleortens mejeri
Toomas Allmere, marknadschef

Byrå: Lundberg&Co Reklambyrå
Nils Vahlund, projektledare
Niklas Brodd, creative director
Ulrika Raumer, produktionsledare
Mats Näslund, copywriter
Tommie Samuelsson, art director
Anette Rensfeldt, ad-assistent

Produktion: Bildinstitutet
Andreas Wolmer, Bildinstitutet

Linnéa Kihlström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.